Naar inhoud

Gigantische vraag naar flexibele bezorgopties in e-commerce

Het aanbieden van flexibele bezorgopties vormt voor webshops in de België, Nederland en Luxemburg de grootste logistieke uitdaging van het moment. Grote spelers in de markt, zoals Coolblue en bol.com, bieden ruime keuze in bezorgmogelijkheden. Zo zijn afhaalpunt- en tijdvaklevering twee voorbeelden van het groeiend aantal opties waaruit de consument tegenwoordig kan kiezen bij het online shoppen. Minder grote webshops willen in deze logistieke innovatie meegaan.

Dit is de conclusie uit een onderzoek onder 1.172 webshopeigenaren van SendCloud, een verzendtool voor webshops.

Gewenste bezorgopties

Het aanbieden van afhaalpunten in de check-out biedt voor zowel vervoerders als consumenten een voordeel. Vervoerders hebben de mogelijkheid in één keer meerdere pakketten af te leveren en consumenten kunnen het pakket op de gewenste tijd en locatie afhalen. Dit verkleint het aantal mislukte afleverpogingen. Voor 55 procent van de webshops vormt dit dan ook een gewenste bezorgoptie.

Na het aanbieden van afhaalpunten staat tijdvaklevering op de tweede plek. 44 procent van de webshops heeft deze optie op de wensenlijst staan. Met 41 procent volgt de optie voor het combineren van meerdere vervoerders. Hierdoor kunnen flexibele bezorgopties gewaarborgd worden. Voor ieder product kan namelijk de meest geschikte vervoerder worden gekozen, zoals PostNL voor brievenbuszendingen en DHL voor Europese zendingen.

Tot slot geeft een kwart van de online retailers aan zondagslevering en same day delivery van belang te vinden voor een volledige check-out.

Veeleisende consument

De uitdagingen waar webshops tegenaan lopen, zijn het gevolg van de consument die steeds hogere eisen stelt, merkt Rob van den Heuvel, chief executive officer van SendCloud: “De groei in e-commerce brengt grote logistieke vraagstukken met zich mee voor online retailers. Het verzendproces zorgt al gauw voor 20 tot 40 procent van de totale kosten. Daarbij eisen consumenten wereldwijd steeds meer op gebied van bezorging. De prijs van een product is niet meer het belangrijkst bij het maken van de aankoopbeslissing, het draait juist om een goede service op het gebied van de bezorging. Hoe snel kan het product op mijn favoriete plek afgeleverd worden? Automatisering van het hele proces biedt voor zowel online retailers als consumenten de oplossing. Enerzijds doordat tijd en geld worden bespaard, anderzijds doordat het pakket sneller wordt afgeleverd.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie