Naar inhoud

Gino Van Ossel wint de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2019’

‘Retail – De digitale hysterie voorbij – Ontwikkel en implementeer een winnende strategie als retailer of merkfabrikant’ van Gino Van Ossel is verkozen tot het beste marketingboek van 2019. Dit heeft Platform Innovatie in Marketing (PIM) vanavond bekendgemaakt. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 17e keer uitgereikt. De Vlaming heeft deze prijs eerder gewonnen in 2014 voor zijn boek ‘Omnichannel in retail – Het antwoord op e-commerce’.

Gino Van Ossel presenteert in ‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ een praktische aanpak om als retailer of merk succesvol te zijn in het digitale tijdperk. De jury roemt vooral het vernieuwende concept ‘optichannel’, waarmee op geheel eigen wijze een antwoord kan worden gegeven op de digitale hysterie.

Tijdens de presentatie in RAI Amsterdam – waar de genomineerde auteurs van de beste marketingboeken van 2019 een toelichting hebben gegeven op hun publicaties – mochten Marjolijn Visser, Berend Sikkenga en Mike Berry de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2019’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk ‘Digital Marketing Fundamentals – From Strategy to ROI’.

Top 3 marketingboeken 2019

In een eerder stadium heeft de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 11 boeken geselecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2019’ – dé marketingliteratuurprijs van Nederland – hebben verdiend. Uit deze shortlist zijn uiteindelijk drie boeken gekozen. Dat zijn in alfabetische volgorde:

  • ‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ – Gino Van Ossel (Van Duuren Management, LannooCampus)
  • ‘Excelleren in service’ – Jean-Pierre Thomassen & Eric de Haan (Management Impact)
  • ‘The Positive Sum Game’ – Herman Toch & Ann Maes (Boom Uitgevers Amsterdam)

Succesvolle retailers

In ‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ geeft Gino Van Ossel antwoord op de vraag hoe je als retailer of merk tegelijkertijd je klant centraal kunt zetten, in de digitale toekomst kunt investeren en winstgevend kunt blijven. De auteur, die onder andere als docent retailmanagement verbonden is aan Vlerick Business School, introduceert daarbij het begrip ‘optichannel’: een evenwicht tussen concurrentiekracht, klantgerichtheid en rentabiliteit.

Pragmatische aanpak

Gino Van Ossel pleit voor een pragmatische aanpak in de retailsector. Hij roept retailers en merken op zich niet te laten overweldigen door de actuele ontwikkelingen, maar juist te kiezen voor een geheel eigen strategie en stappen te zetten die zichzelf terugverdienen. In ‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ wordt een inspirerende visie uiteengezet. Het boek bevat daarnaast aansprekende cases en een concrete aanpak, die is uitgesplitst in acht stappen.

PIM Marketing Literatuurprijs 2019

“In ‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ beschrijft Gino Van Ossel op een degelijke wijze waar de uitdagingen van omnichannel-retail liggen en waarom het voor ondernemers bedrijfseconomisch lastig is om hier concreet invulling aan te geven”, stelt juryvoorzitter Hans Molenaar. “In het boek blijft hij niet steken in vergezichten, maar biedt hij realistische en pragmatische oplossingsrichtingen aan retailers en merkfabrikanten. Zijn uiteenzetting zit vol met praktische voorbeelden en informatieve checklist, waarmee de lezer direct aan de slag kan.”

Alle genomineerde boeken

De genomineerde boeken voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2019’ zijn:

  • ‘WOW - Worlds of Wonder’ – Erik Bär & Stan Boshouwers (BIS Publishers)
  • ‘De onsterfelijke onderneming’ – Fons Van Dyck (LannooCampus)
  • ‘De onweerstaanbaarheidstheorie’ – Jan Heuvel (Boom Uitgevers Amsterdam)
  • ‘Extreem klantgericht’ – Daniëlle de Jonge (Van Duuren Management)
  • ‘Who is accountable?’ – Franck Kuppers & Werner van Beusekom (Management Impact)
  • ‘Het einde van concurrentie?’ – Cor Molenaar (Boom Uitgevers Amsterdam)
  • ‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ – Gino Van Ossel (Van Duuren Management, LannooCampus)
  • ‘Waardevolle eenvoud’ – Bart Schouten (Van Duuren Management)
  • ‘Excelleren in service’ – Jean-Pierre Thomassen & Eric de Haan (Management Impact)
  • ‘The Positive Sum Game’ – Herman Toch & Ann Maes (Boom Uitgevers Amsterdam)
  • ‘Digital Marketing Fundamentals’ – Marjolijn Visser, Berend Sikkenga & Mike Berry (Noordhoff)

Beste Marketing Studieboek 2019

Voor de vijfde maal in de historie van de marketingliteratuurprijs heeft PIM dit jaar de award voor het beste marketingstudieboek uitgereikt. “Goede studieboeken zijn voor groot belang voor zowel studenten die het vak marketing zich nog eigen moeten maken als voor ervaren marketeers die op de hoogte dienen te blijven van de actuele ontwikkelingen in het vakgebied”, duidt Hans Molenaar. “De prijs voor het ‘Beste Marketing Studieboek’ wordt echter niet ieder jaar uitgereikt.”

Digitale marketing

“Maar in de hele stapel marketingboeken die dit jaar is verschenen, bevindt zich een boek dat daadwerkelijk in aanmerking komt voor deze prijs. Dat is ‘Digital Markering Fundamentals’ van Marjolijn Visser, Berend Sikkenga en Mike Berry. Dit boek blinkt uit door de weergave van een actueel overzicht van het voortdurend uitdijende vakgebied van digitale marketing. Daarmee is het een aanrader voor iedereen die actief is of wil zijn in het marketingwerkveld.”

Criteria marketingliteratuurprijs

Het belangrijkste criterium voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is de mate waarin de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing weer te geven. Daarnaast moet het boek deze keer in de periode vanaf het derde kwartaal van 2018 tot en met derde kwartaal 2019 zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben.

Samenstelling van de jury

De onafhankelijke jury van de ‘PIM Marketing Literatuurprijs 2019’ is voorgezeten door Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School. De juryleden zijn:

  • Egbert Jan van Bel, onderzoeker, auteur, spreker en hoofdredacteur CustomerTalk
  • Rob Beltman, marketing director Jaarbeurs
  • Aljan de Boer, head of inspiration TrendsActive
  • Frank van Delft, director CIM7
  • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
  • Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
  • Nanda Huizing, head of brand, communications & digital Philips Benelux
  • Brecht Janssen, director fundraising & communication Simavi
  • Max Kohnstamm, senior lecturer marketing Amsterdam School of International Business
  • Sybella Koot-Roza, partner Marketing Queens
  • Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
  • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NCIM
  • Wil Wurtz, CRM-partner CRUX Digital

Stimulans ontwikkeling marketinggebied

Met de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ wil het Platform Innovatie in Marketing de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk. Vorig jaar is de prijs gewonnen door Ruud Frambach voor ‘Doet marketing ertoe? – Effectieve marketing door te sturen op waarde’.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie