Naar inhoud

Gita Oorburg is dé digital marketing professional van 2019

Met een sterk op de praktijk gericht strategisch marketingplan voor het merk Bewuzt van VGZ heeft Gita Oorburg, senior marketingcommunicatiemanager & campagnemanager bij de zorgverzekeraar, de titel ‘Digital Marketing Professional van het Jaar 2019’ in de wacht gesleept. Tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’, het event dat op donderdag 21 november 2019 heeft plaatsgevonden in Spant! in Bussum, heeft zij de bijbehorende award in ontvangst mogen nemen.


Afsluiting zorgverzekering

In Nederland kun je als volwassene slechts zes weken per jaar een zorgverzekering afsluiten. Een uitzondering geldt voor mensen die hun 18e verjaardag vieren. Want deze jongeren zijn wettelijk verplicht zo’n verzekering te hebben op de eerste dag van de maand dat zij 18 jaar zijn geworden. Jaarlijks zijn dit ongeveer 200.000 jongvolwassenen en dus maandelijks omstreeks 17.000 potentiële klanten.

Jongeren als doelgroep

Voor een zorgverzekeraar is dit natuurlijk een meer dan interessante doelgroep om buiten de gebruikelijke eindejaarcampagnes om te benaderen. Maar hoe bereik je jongeren die daadwerkelijk geen enkele interesse tonen voor een hen nietszeggend product als een zorgverzekering in de ongeveer twee maanden voordat zij officieel volwassen worden? Dat is de uitdaging waar Gita Oorburg voor staat.

Aandacht genereren

Zij heeft onderzocht hoe VGZ onder deze doelgroep toch aandacht kan creëren voor het merk Bewuzt. Dit heeft geresulteerd in een sterk praktijkgericht, strategisch marketingplan, waarin een breed scala aan mogelijkheden zijn geanalyseerd. Een groot deel van deze opties is ook uitgevoerd en na verloop van tijd beoordeeld. Bij die beoordelingen is niet geaarzeld om marketingacties stop te zetten als deze niet effectief genoeg bleken te zijn.

Brede marketingmix

In 2019 heeft Gita Oorburg een brede marketingmix ingezet. Zo is een campagne via search engine advertising (SEA) gestart, stuurt de verzekeringsmaatschappij in aanloop naar de 18e verjaardag ansichtkaarten naar Nederlanders uit de eigen database en is een displaycampagne in gang gezet op de social media Facebook, Instagram en Snapchat. Ook is een Snapchat-quiz ontwikkeld, waarmee de doelgroep de ins & outs van een zorgverzekering beter leert te begrijpen.

Zorgvuldige evaluatie

Dit campagne-idee op Snapchat is bovendien ondersteund door Jesse Hoefnagels in te zetten als leadgenerator. Dit idee is overigens na een zorgvuldige evaluatie stopgezet. De actie met deze influencer heeft namelijk wel veel traffic gegenereerd naar de onderhoudende en informatieve quiz, maar zijn volgers bleken voor een belangrijk deel niet tot de doelgroep te behoren. Deze campagne heeft dan ook niet geleid tot een zichtbare extra piek in het aantal afgesloten polissen.

Lessons learned

Het in de praktijk brengen van het plan heeft Gita Oorburg veel wijze lessen opgeleverd. De uitingen op Facebook en Instagram en in display advertising zijn inmiddels, net als de inzet van de influencer, stopgezet. De kosten en de opbrengsten bleken namelijk niet in verhouding te zijn. Het versturen van de verjaardagskaarten naar de bijna 18-jarigen en het SEA-onderdeel zijn wel gecontinueerd. Bovendien wordt nu een samenwerking voorbereid met een platform voor studiekeuzeadviezen.

Podcast met Gita Oorburg

In deze podcast praat jurylid Bart Meerdink, kerndocent met Gita Oorburg over haar marketingplan. Zij vertelt hoe ze haar ideeën gestalte heeft gegeven, op welke manier ze die in de praktijk heeft gebracht en welke inzichten die activiteiten tot nu toe hebben opgeleverd.

Digitale marketing

Voor het tiende jaar op rij is de ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’ onderscheiden. De jury heeft meer dan 180 marketingplannen bestudeerd en daaruit zijn eerder drie proposities geselecteerd met zowel een strategisch hoogwaardig niveau als een duidelijke praktische en concrete uitvoerbaarheid:

  • Wouter van Marrewijk, e-marketeer bij Royal Brinkman;
  • Gita Oorburg, senior marketingcommunicatieadviseur & campagnemarketeer bij VGZ;
  • Cees Polak, team lead brand partnerships bij de Bijenkorf en voorheen senior retail media manager bij bol.com.

Deze genomineerden hebben hun plannen gepresenteerd tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’.

Van links naar rechts: Egbert Jan van Bel, Bart Meerdink, Gita Oorburg, Cees Polak, Wouter van Marrewijk en Hans Molenaar

Samenstelling jury

De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en CustomerTalk en heeft tot doel digitale marketing als vakgebied verder te ontwikkelen en te professionaliseren. De plannen zijn beoordeeld op volledigheid, relevantie en creativiteit. Dit jaar is dat gedaan door een jury die bestond uit juryvoorzitter Egbert Jan van Bel (onderzoeker, docent en auteur), Bart Meerdink (kerndocent Beeckestijn Business School) en Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School).

Eerdere winnaars

Eerder zijn Cas Boland van het Moco Museum met een plan voor het Van Gogh Museum, Renate Tesselaar van Sleeptrade met een plan voor ANWB Cruise Travel, Nanda van Esdonk van Zorg en Zekerheid, Regina Deinum van de Accell Group met een plan voor Danone Nutricia, Marion Blankers van Interpolis, Isabel Thijssen van Oxxio, Richard van Dijk van RaisingResults met een plan voor Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark van de gemeente Amsterdam en Hans Kok van Arti Film met een plan voor Westland Kazen uitgeroepen tot ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie