Naar inhoud

Glasvezel wint terrein op de breedbandmarkt

In het tweede kwartaal van 2015 is het aantal breedbandklanten op kabelnetwerken in Nederland gedaald. Dit is voor het eerst sinds de introductie van breedband via kabeldiensten. In het kwartaal daalde breedband via de kabel met 0,3 procent, naar een marktaandeel van net iets meer dan 46 procent. De hele breedbandmarkt groeide met 0,3 procent naar 7,026 miljoen aansluitingen op 30 juni 2015. De groei van de hele markt is het gevolg van een kwartaalgroei van bijna 5,5 procent van het aantal breedbandaansluitingen via glasvezel, naar een marktaandeel van meer dan 12 procent. De daling van DSL zette door, namelijk met 0,4 procent in het tweede kwartaal naar een marktaandeel van bijna 41,5 procent.

Ontwikkelingen op het gebied van breedband

Bovenstaande cijfers komen uit het rapport “Dutch Broadband 2015 Q2” van het onderzoeksbureau Telecompaper. Het rapport bevat een gedetailleerd overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van breedband voor de massamarkt - consument en Small office/Home office (SoHo) - in Nederland. Dit is inclusief informatie over aansluitingen, omzet en marktaandelen van de belangrijkste aanbieders en netwerktechnologieën. Tevens biedt het rapport inzicht in de belangrijkste marktontwikkelingen die de groei van het aantal breedbandaansluitingen en de omzetten beïnvloeden. Het onderzoeksbureau heeft berekend dat de Nederlandse omzet op massamarkt voor breedband in Q2 2015 uitkwam op meer dan 457 miljoen euro. Voor de periode 2015-2019 verwacht het bureau een Compound Annual Growth Rate (CAGR) van 1 procent.

Groei gedreven door glasvezel

De reden voor het verlies van kabelbreedband is dat Ziggo als grootste kabelnetwerkeigenaar in het kwartaal rond de 11.000 klanten verloor. Hierdoor eindigde de aanbieder juni 2015 met een marktaandeel van 46,3 procent, 0.3 procentpunt minder dan in maart 2015. Ziggo blijft daarmee wel de grootste breedbandaanbieder in Nederland. Op nummer twee staat KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en de Edutel merken), met een marktaandeel van 40,4 procent. Dit is 0,3 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal, dankzij een groei van 31.000 breedbandklanten. De groei werd gedreven door glasvezel, die voldoende was om de daling van het aantal DSL-klanten te compenseren.

Verdere daling DSL

Ondanks een steeds meer verzadigde markt, zal breedband in 2015 blijven groeien met een verwacht groeipercentage van 2,3 procent”, zegt Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. “De verwachting is dat kabelbreedband weer zal groeien in de tweede helft van het jaar, om samen met glasvezel de daling van DSL te compenseren.” Voor de periode 2015-2019 verwacht Albrecht een gemiddelde jaarlijkse groei van 1,9 procent van het aantal breedbandaansluitingen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie