Naar inhoud

Goede doelen scoren op open- en klikgedrag e-mailcampagnes

Goede doelen doen het goed tussen de commerciële partijen op het terrein van e-mailmarketing. De sector is gemiddeld de grootste stijger wanneer het aankomt op de ratio’s van dit marketinginstrument. Kleine campagnes met dynamische en persoonlijke content zorgen voor het grootste effect bij de ontvanger. Nieuwe technieken worden steeds meer ingezet om relevante e-mailcampagnes op te zetten. De daling van de hard-bounce-rate (HBR) drie jaar op rij duidt op een gestage verbetering van de afleverkwaliteit van e-mailcampagnes.

Dit blijkt uit de jaarlijkse analyse van 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes, beschikbaar gesteld door zes e-mailservice-providers in Nederland. Dit onderzoek is uitgevoerd door consultancybureau Vision2B in opdracht van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de ‘DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018’.

De meest gebruikte ratio’s die laten zien wat er met e-mails gebeurt en die dus iets kunnen zeggen over het succes ervan zijn de click-open-rate (COR), de click-through-rate (CTR) en de click-to-open-rate (CTO). Uit de analyse blijkt dat voor het derde jaar op rij meer e-mails zijn geopend. De COR is gestegen met 0,5 procent naar 38,0 procent. De CTR en CTO zijn beiden stabiel, met 6,9 procent voor de CTR en 16,3 procent voor de CTO. De energiebranche heeft met 65 procent de hoogste COR, goede doelen hebben de hoogste CTR (16,5%) en CTO (25,7%). Hiermee is de liefdadigheidsbranche de hardste stijger overall op deze ratio’s.

Kleine campagnes succesvoller

E-mailcampagnes met de kleinste omvang, van 500 tot 1.000 e-mails, hebben de grootste positieve impact op de COR, met plus 9.5 procent. Dit kan een bewijs zijn dat kleinere campagnes beter op hun publiek zijn toegesneden en dus relevanter zijn voor de lezer. Hoe groter de campagnes, des te kleiner het resultaat. Campagnes die groter zijn dan 10.000 e-mails tonen lagere ratio’s.

Lage campagnefrequentie zorgt voor hogere ratio’s

Bedrijven die 1 tot 10 campagnes per jaar versturen, hebben de meest positieve open en klikratio’s. Van de onderzochte organisaties heeft 44 procent 1 tot 10 campagnes per jaar verstuurd. 35 procent heeft tussen de 11 en 50 campagnes verstuurd en 20,5 procent heeft meer dan 50 campagnes per jaar verstuurd.

Ontvanger leest in de middag en avond

E-mails worden het meest geopend in de middag en avond, terwijl er een piek te zien is in de verzending in de ochtend. Van alle campagnes is 78 procent verstuurd tijdens kantooruren. Donderdagochtend 8.00 uur is met stip het meest populaire verzendmoment van de week. E-commerce stuurt 59 procent van alle berichten om 8.00 uur uit, net als telecom met 40 procent.

Gepersonaliseerde onderwerpregel heeft grootste impact

Het gebruik van technieken als dynamische content, gepersonaliseerde onderwerpregel en responsive design is toegenomen sinds vorig jaar. Responsive design is de meest gebruikte techniek met 85 procent, gevolgd door dynamische content met 40 procent. De gepersonaliseerde onderwerpregel wordt door slechts 7 procent gebruikt maar resulteert wel in een 10 procent hogere COR. Daarmee heeft het gebruik van gepersonaliseerde onderwerpregels de grootste impact op ratio’s gevolgd door dynamische content. De branches die deze technieken het meest omarmen zijn fast moving consumer goods, land- en tuinbouw, automotive, telecom, recreatie, goede doelen, telecom en horeca.

Overdag is de desktop nog steeds populair

Van alle campagnes wordt 39 procent geopend op een mobiel apparaat en 61 procent op een desktop. De drie branches waar de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn horeca (60%), recreatie (53%) en e-commerce (51%). Tijdens kantooruren wordt e-mail het meest op een desktop geopend. In de avond en het weekend gebeurt dit relatief vaker op mobiel. In de ochtend liggen de openpieken tussen 8:00 en 9:00 uur met 54 procent en in de avond tussen 19:00 en 20:00 uur met 48 procent.

“Marketeers willen effectief communiceren met hun klanten en e-mail blijkt daarbij voor velen nog steeds een vertrouwd kanaal. Graag bieden wij deze marketeers één referentiekader zodat zij kunnen toetsen of ze goed bezig zijn”, aldus Diana Janssen, directeur van DDMA. “De resultaten van dit onderzoek bevestigen dat de inzet van nieuwe technologieën en goed gebruikmaken van data nieuwe mogelijkheden creëren en het rendement op investeringen vergroten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website DDMA.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie