Naar inhoud

Goede klantrelatie in de zorg vraagt een open ecosysteem

Traditionele elektronische cliëntendossiers (ECD’s) beperken zorgaanbieders in gegevensuitwisseling en zetten de cliënt buitenspel. Daarom is het tijd voor een volgende generatie oplossingen die open en naadloos met elkaar kunnen communiceren in een zorg-ICT-ecosysteem. De cliënt krijgt in het ecosysteem een nieuwe rol als partner door hem te betrekken en zijn of haar gegevens te laten delen.

Probleemloze gegevensuitwisseling

De enige manier waarop kwalitatieve zorg in de toekomst gegarandeerd kan worden, is door het bouwen van een open en naadloos zorg-ICT-ecosysteem. Zoals ook secretaris-generaal Erik Gerritsen van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport tijdens de beurs HIMSS in Orlando de wens uitsprak voor een echt open systeem. Het ecosysteem maakt gegevensuitwisseling probleemloos, zodat zorgverleners optimaal ondersteund worden in het plannen, leveren en declareren van zorg.

De rol van de softwareleveranciers

“Softwareleveranciers moeten niet bepalen welke oplossingen wel en niet gebruikt en geïntegreerd kunnen worden”, vertelt Bas van Nieuwkerk, CEO van TTS, een ICT-dienstverlener voor de zorg. “Door mee te werken aan het ecosysteem geven we de zorgaanbieders de kans om hun eigen keuzes te maken en alleen de best passende oplossingen in te zetten. Misschien dat de zorg echt beter kan worden met behulp van software, dankzij een actievere rol van de cliënt als partner.”

De cliënt niet centraal

“De cliënt wordt in het ecosysteem gezien als partner, niet als centrale spil”, vertelt Van Nieuwkerk. “De cliënt centraal stellen heeft geleid tot een wildgroei van dossier- en cliëntportalen die niet hebben gezorgd voor betere informatievoorziening over en naar de cliënt. Het zijn namelijk allemaal losse oplossingen die niet of nauwelijks gegevens met elkaar kunnen uitwisselen of wensen uit te wisselen. Door het ecosysteem, de samenwerking tussen softwareleveranciers en een cliënt die zelf data gaat registeren en delen, wordt de cliënt partner.”

Data vanuit de smartwatch

Het zorg-ICT-ecosysteem zal de kwaliteit van zorg naar een hoger niveau tillen en mogelijk ook kosten verlagen. Belangrijk is daarbij dat de zorgaanbieder bepaalt en de cliënt een betrokken partner wordt en data gaat delen. “Wij willen niet dicteren, maar een organisatie zelf laten kiezen welke oplossingen het beste bij hen en hun processen passen en waar mogelijk faciliteren”, aldus Van Nieuwkerk. “Dat kan bijvoorbeeld goed met gratis plug-ins of de data vanuit je smartwatch.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie