Naar inhoud

Goede public relations cruciaal voor de brancheorganisaties

Nu we met zijn allen in een forse crisis belanden, zijn brancheverenigingen niet alleen een hot topic maar blijken ze ook nog eens van onschatbare waarde te zijn voor bedrijven. Wie de krant vandaag openslaat, wordt om de oren geslagen met uitspraken van vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR) die zich hard maken voor hun sectoren.

Dat gebeurt met wisselend succes. Duidelijk is echter wel dat deze branches het publiek in Nederland weten te bereiken en daarmee ook op de agenda staan van de regering. We roepen immers al weken dat er iets moet gebeuren om horecaondernemers te steunen, omdat de branche anders volledig kapotgaat. Ook de reisbranche staat momenteel dagelijks op de voorpagina van alle Nederlandse dagbladen.

Minder zichtbaar

Tegelijkertijd wordt pijnlijk zichtbaar dat niet iedere brancheorganisatie een goede manager branding & public relations (pr) in huis heeft. Waar de ene belangenvereniging dus elke dag in het nieuws is, hoor je nu waarschijnlijk voor het eerst in je leven over HISWA-RECRON, de Club van Elf of NL Actief. Dat zijn – ter verduidelijking – de brancheorganisatie voor de watersport- en recreatieondernemers, de attractieparken en de sportscholen.

Dat zijn sectoren die op dit moment ook enorm hard geraakt worden door de COVID-19-pandemie en de maatregelen die de overheid heeft getroffen om de verspreiding van dit virus in te dammen. Dit zijn echter bedrijfstakken die veel minder te zien lijken in de plannen van de Nederlandse regering en die nu – en wellicht zelfs te laat – de media opzoeken om de gigantische problematiek in hun sector bloot te leggen.

Waren er voor de coronacrisis nooit problemen binnen deze branches? Geen zaken waar men zich hard voor moest maken? Dat valt te betwijfelen. Het lijkt er eerder op dat het de verenigingen ontbreekt aan een bedreven manager branding & public relations. Zo een die het hele jaar door voor de belangen van zijn of haar sector opkomt en niet alleen nu, juist op het moment dat de branches het onwijs zwaar hebben.

Een goede branding- & pr-manager had de positie van bijvoorbeeld sportscholen geen windeieren gelegd. Natuurlijk, ook dan zou die branche het onwijs zwaar te verduren hebben. Maar opvallen bij het Nederlandse publiek zorgt er automatisch voor dat je hoger op de agenda in Den Haag komt. Met een kanttekening weliswaar, want een goed onderbouwd plan is wel een voorwaarde. Kijk daarvoor maar naar de sector betaald voetbal.

Grote evenementen

Een ander voorbeeld van een falende branchevereniging is de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). Voor deze crisis hoorde je vrij weinig van deze organisatie en dat terwijl het aantal festivals nergens ter wereld zo hoog is als in Nederland. Hebben daar dan misschien ook andere problemen gespeeld? Nu we als Nederlanders langzaam de draad weer oppakken, lijken poppodia en festivals ergens onderop de belangenstapel te liggen.

Een datum of een duidelijke richtlijn ontbreekt wanneer grote evenementen weer georganiseerd mogen worden en de toekomst voor de sector blijft vaag – nog vager dan alle andere mogelijke heropeningsdata. We lijken er maar mee te moeten leven dat het imago, dat wij als land hebben opgebouwd op het gebied van evenementen, de nek wordt omgedraaid. Het is namelijk niet ondenkbaar dat er – ook wanneer er een vaccin is – de komende jaren helemaal geen grootschalige evenementen in dit land georganiseerd worden.

Het is immers niet ondenkbaar dat alle festivalorganisatoren op deze manier simpelweg failliet gaan. Dit is geen wijzend vingertje. Het is eerder een waarschuwing voor de toekomst als alles weer business as usual is. Elke maand zichtbaar zijn in de media is voor elke sector van belang – altijd, in goede en slechte tijden. Investeer daarom als brancheorganisatie vooral in een goede manager branding & public relations of huur er een op interimbasis in om te voorzien in dat wat jouw branche verdient: landelijke aandacht.

Daisy Heyer is onder andere adviseur public relations bij pr-bureau Continews.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie