Naar inhoud

Goede WiFi essentieel voor een goed thuisgevoel

Niet de muren, het dak en de voordeur, maar de mensen waarmee je samenleeft in huis maken dat je je daar thuis voelt. Je huis gaat veel verder dan de fysieke ruimte. Bijna de helft van de consumenten (48%) denkt bij thuis aan de plek waar zij de meest belangrijke relaties hebben. Dat die relatie ook online kan zijn, blijkt wel uit het feit dat 23 procent goede WiFi belangrijker vindt dan een fysieke plek om vrienden en familie te ontvangen.

Inhoud goed dagelijks leven thuis

Dat blijkt uit het derde 'Life at Home Report' van woonwarenhuis IKEA. Het onderzoeksrapport gaat over wat een beter dagelijks leven thuis inhoudt. Dit onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 12.000 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar uit Berlijn, Londen, Madrid, Moskou, Mumbai, New York, Parijs, Shanghai, Stockholm, Sydney, Toronto en Zurich. De inzichten uit het onderzoek worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe producten.

Inzichten voor ontwikkeling producten

Wij zijn altijd nieuwsgierig naar het leven van mensen thuis”, zegt Marcus Engman, designmanager bij IKEA. “We willen begrijpen wat een huis een thuis maakt, wat mensen echt nodig hebben en wat hun dromen en wensen zijn. De inzichten uit het 'Life at Home Report' gebruiken we voor het design en de ontwikkeling van onze producten. Het doel? Een beter en betekenisvol dagelijks leven thuis creëren.”

Balans sociale relaties en privacy

Het belangrijkste inzicht uit het onderzoek is dat je thuis voelen geen fysieke, maar een sociaal-emotionele ervaring is. Relaties spelen daarin een belangrijke rol. Mensen met goede relaties zijn meer tevreden over bijna alle aspecten van het leven thuis: de leefsituatie, het welzijn en hun huis als fysieke ruimte. Maar, de sociale relaties moeten in balans zijn met de tijd die je alleen thuis doorbrengt. Mensen hebben privacy nodig om zich goed te voelen.

Online een zegen en een vloek

Dankzij technologie is fysieke aanwezigheid geen vereiste voor een sociale relatie. Bijna één op de vier mensen vindt dat goede WiFi essentieel is om je ergens thuis te kunnen voelen. Eén op de vijf vindt het zelfs belangrijker om online in contact te blijven met familie en vrienden, dan ze thuis uit te nodigen. Dat we thuis steeds meer onze smartphones en tablets gebruiken, is zowel een zegen als een vloek voor onze relaties. Een zegen omdat we onze relaties online in stand houden en een vloek, omdat we meer aandacht besteden aan de digitale vriendschappen dan aan degenen naast ons op de bank.

Alle zintuigen spelen rol in thuisgevoel

Je huis heeft een bepaalde geur of klank waardoor je een thuisgevoel krijgt. Zo geeft muziek luisteren 65 procent van de jongeren (18-29 jaar) een gevoel van thuis. En denkt 40 procent bij een bepaalde geur aan thuis. In het 'Life at Home Report' benadrukt Marieke Sonneveld, assistent-hoogleraar aan Technische Universiteit Delft, dat alle zintuigen meespelen in het thuisgevoel. “Naast zien, horen, ruiken en proeven is aanraking heel belangrijk.”

Tegenstellingen en uitdagingen nodig

De ene deur gaat makkelijker open dan de ander”, duidt Sonneveld. “Of je voelt je meer thuis in een comfortabele stoel dan in een elegante stoel die veel afstandelijker aanvoelt.” Is het een reden om uitsluitend te kiezen voor zacht en comfortabel design? “Nee, want dat zou ons gevoel alleen maar vervelen. We hebben juist tegenstellingen en uitdagingen nodig om van ons huis een thuis te maken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van IKEA. 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie