Naar inhoud

Google-advertentie betalen per sale

Zoekmachine Google experimenteert met een advertentiemodel waarbij de adverteerder pas betaalt als de kijker daadwerkelijk een transactie (invullen van een webformulier, het bellen van een speciaal nummer of een daadwerkelijke aankoop) voltooit. Volgens de Media ICT Facts nieuwsbrief is de nieuwe service nog niet 'in public Bèta', maar heeft Google al wel enkele adverteerders en uitgevers de mogelijkheid aangeboden te experimenteren met deze nieuwe vorm van afrekenen.

Google

Met het nieuwe cost-per-action model komt Google tegemoet aan een grote wens van veel adverteerders die niet zozeer op zoek zijn naar meer traffic, bijvoorbeeld omdat ze zelf verdienen aan advertenties op de eigen site, maar vooral een op transacties gerichte site bieden. Meer adverteren in Google betekent nu wel meer bezoek, maar ook meer kosten door de cost-per-click-modellen waarbij de adverteerder betaalt voor het aantal keren dat daadwerkelijk op de advertentie wordt geklikt. En meer kijkers betekent niet automatisch meer kopers, weet ook Google.

In diverse Amerikaanse nieuwsbrieven is inmiddels de complete tekst van de uitnodiging gepubliceerd die enkele Adsense-klanten van Google hebben ontvangen. Google heeft het experiment inmiddels ook bevestigd. De verwachting is uiteraard dat de kosten voor deze vorm van adverteren in het Google-netwerk wel hogere tarieven zal kennen dan bij het huidige model, maar die kosten zijn ook veel beter af te zetten tegen de verwachte opbrengst van de transactie. Daarbij is met het toevoegen van een actie aan de advertentie ook klikfraudepraktijken veel beter in te perken.

Bron: ITcommercie / Media ICT Facts
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie