Naar inhoud

Google biedt digitale ondersteuning aan kleine ondernemingen

Zzp’ers en midden- en kleinbedrijven in Nederland benutten de groeikansen die het internet biedt nog te weinig. Daarom introduceert Google Nederland de campagne de “Digitale Werkplaats”, waarbij ondernemers digitale vaardigheden worden bijgebracht om online zaken te doen en daarmee groei te realiseren. Het technologiebedrijf streeft ernaar in samenwerking met Qredits, een onafhankelijke en private kredietverstrekker, en meerdere Nederlandse gemeenten tienduizenden kleine ondernemers en zzp’ers tot eind 2016 op weg te helpen.

Geen garantie groei

Een van de belangrijkste beleidsproblemen bij Nederlandse bedrijven is het creëren van groei. De economie herstelt zich, maar toekomstige groei is niet gegarandeerd. 42 procent van de Nederlandse arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandigen en kleine ondernemers, die een groot groeipotentieel hebben. Iedere zzp’er of MKB’er heeft zijn uitdagingen en beperkingen om bij te kunnen dragen aan het economisch herstel. Een voorbeeld hiervan is het gebrek aan kennis over hoe technologie kan helpen groei te realiseren, volgens het Centraal Planbureau. Het internet biedt veel kansen voor Nederlandse bedrijven en Google wil deze ondernemers hierbij op weg helpen.

Start-ups essentieel

Ons economisch-technologisch ecosysteem is een geweldige omgeving voor startende bedrijven”, aldus Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven. “Start-ups zijn essentieel voor de nieuwe economie, waarin snel kunnen schakelen een vereiste is. We zijn ontzettend blij met de keuze om de Digitale Werkplaats hier te lanceren, want het sluit naadloos aan bij de ambities van onze stad, waar technologie, kennis en design verbonden worden. 80 procent van de ondernemingen in de stad heeft minder dan 20 medewerkers. Onze stad is dus bij uitstek de plek, mede gelet op wat we allemaal bedenken, produceren en ook exporteren, waar nog veel meer groei te realiseren is. Ik hoop dan ook dat veel zzp’ers en kleine ondernemers gehoor geven aan deze kans.”

Juiste tools

Wij streven ernaar een wezenlijke bijdrage te leveren aan het herstel van onze economie”, zegt Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland. “Kennis en vaardigheden van ondernemers zijn daarbij van groot belang. Ons programma helpt daarbij. Op deze manier beschikken zzp’ers en kleine ondernemers die willen groeien straks over de juiste tools. We hopen tienduizenden Nederlandse ondernemers te helpen, zodat ze de benodigde vaardigheden hebben om hun producten of diensten aan te bieden via internet.”

Praktische aanpak

De Digitale Werkplaats biedt een praktisch, laagdrempelig en kosteloos handvat voor Nederlandse zzp’ers en kleine ondernemers. Tijdens de sessies worden de nodige digitale vaardigheden bijgebracht, zodat bedrijven aan de slag kunnen en meer groei kunnen realiseren: van het optimaal opbouwen en beheren van een website en strategieën om via het internet meer klanten te werven, tot hoe digitale tools ook de samenwerking binnen het bedrijf en met partners kunnen bevorderen.

Onderwerpen

De onderwerpen die tijdens de sessies aan bod komen, zijn:

  1. Hoe vergroot jij jouw naamsbekendheid?

  2. Hoe vergroot je de online zichtbaarheid van je onderneming?

  3. Haalt jij alles uit jouw website? Meten is weten!

  4. Groei financieren. Hoe werkt dat?

  5. De voordelen van online samenwerken.

Aanmelden

Het programma wordt georganiseerd in meerdere steden in Nederland. In elke stad worden verschillende sessies van elk een dagdeel gegeven. Deelname is gratis. De exacte data en locaties zijn te raadplegen op de website van de Digitale Werkplaats en de websites van de betreffende gemeenten. Ondernemers kunnen zich via die webpagina's aanmelden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie