Naar inhoud

Google en Facebook domineren online advertentiemarkt

De online advertentiemarkt groeit in een hoog tempo. In 2011 gaven adverteerders in ons land voor het eerst meer dan één miljard euro uit aan online advertenties. Online advertenties zijn nu goed voor 48 procent van de totale uitgaven aan advertenties. Naar verwachting wordt de horde van twee miljard euro in 2018 genomen. Daarnaast is de inschatting dat de totale advertentiebestedingen in 2017 en 2018 met 4 procent groeien en dat deze groei vooral wordt gedragen door bestedingen aan online advertentie. Hierbij winnen vooral mobiele advertentievormen snel terrein. Deze markt is nu goed voor zo'n 23 procent van alle bestedingen aan online advertenties.

Dominantie van Google en Facebook

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Google en Facebook groot in online advertentiemarkt’, een publicatie van ABN AMRO. De samenstellers van het rapport stellen vast Google en Facebook advertentiebudgetten aantrekken als een magneet. Dit is een internationaal verschijnsel. Ter illustratie: in de Verenigde Staten is begin dit jaar van elke ‘nieuwe’ dollar die is besteed aan online advertenties, 85 procent gegaan naar één van deze twee partijen. Zij hebben een voorsprong op het gebied van data-analyse, het gericht inzetten van advertenties en de meetbaarheid van advertenties.

Naamsbekendheid en enorme bereik

Ook de naamsbekendheid en het enorme bereik van deze platforms zijn in hun voordeel. Volgens de onderzoekers zijn de advertentie-inkomsten van Google tussen 2013 en 2015 met 32 procent gegroeid en de advertentie-inkomsten van Facebook zijn in deze periode bijna 2,5 keer zo groot geworden. Uitgeverijen, mediabureaus en internetplatforms profiteren daarentegen slechts beperkt van de groei in de online advertentiemarkt.

Inzetten op klantloyaliteit, mobiel, en multimedia

Om de concurrentie met de technologiegiganten aan te kunnen, moeten traditionele spelers inzetten op klantloyaliteit, verticale markten, mobiel en integrale dienstverlening. Zo wordt onder meer het belang benadrukt van goed functionerende mobiele websites en apps. Voor mediabedrijven is het belangrijk om te investeren in content, advertentiemogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid hiervan.

Concentratie op verticale markten

“Investeren in digitale kanalen is cruciaal, omdat de online advertentiemarkt hard blijft groeien. Voor mediabedrijven is het tegelijkertijd belangrijk in te zetten op meerdere kanalen en adverteerders combinatiepakketten te bieden”, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom retail, technologie, media en telecom bij ABN AMRO. "Door zich te concentreren op verticale markten kunnen mediabedrijven een verdiepingsslag maken die Google en Facebook niet maken.”

Introductie vergelijkingssites met zoekfuncties

“Zo kunnen zij online advertenties aantrekken door de introductie van vergelijkingssites met zoekfuncties op specifieke sectoren”, aldus Duijn. “Of door intelligente zoekfuncties toe te voegen aan sectorspecifieke websites. Dan zit je dicht op de ‘koopintentie’ van de consument en is ‘native advertising’ effectiever. Daarnaast zijn investeringen in mobiele websites en apps cruciaal, omdat dit segment bovengemiddeld hard blijft groeien in de komende jaren."

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van kan ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie