Naar inhoud

Google Home kun je voortaan ook in het Nederlands aanspreken

Google Home is de eerste slimme speaker die de Nederlandse taal machtig is. De Nederlandstalige spraakassistent van Google is inmiddels te koop bij Albert Heijn, bol.com, Coolblue, de Google Store en MediaMarkt. Je hoeft alleen maar “Hey Google” of “Oké Google” te zeggen tegen de spraakgestuurde assistent om het web te doorzoeken, je slimme lampen te bedienen, de verwarming hoger te zetten, timers en wekkers in te stellen en je favoriete series en muziek af te spelen. Want de assistent bedien je door alleen maar je stem te gebruiken.

Nederlandstalige spraakassistent

In Nederland zijn twee versies van de slimme speaker op de markt. Google Home Mini is de kleine maar krachtige hulp die prima past in elke ruimte van je huis. Dit device kost 59 euro en is verkrijgbaar in de kleuren zwart, wit en koraal. De grotere speaker, simpelweg Google Home, biedt je een fantastische geluidskwaliteit en is een stukje luider. Dit apparaat kost 149 euro.

Nederlandse samenwerkingen

Google Home en Google Home Mini zijn helemaal klaar voor gebruik in Nederland. Behalve dat ze het Nederlands verstaan en spreken, werken ze uitstekend samen met Nederlandse diensten en producten, zoals de slimme verlichting van Philips Hue. Ook kun je via Google Home niet alleen Google’s eigen Nest Thermostat bedienen met je stem, maar ook Toon van Eneco.

Verschillende uitbreidingen

Daarnaast hebben tientallen Nederlandse bedrijven en organisaties uitbreidingen gemaakt voor de Google Assistent, zogenoemde Actions on Google. Krijg bijvoorbeeld stap voor stap kookinstructies met Appie van Albert Heijn, speel een quiz met Willem Wever of vraag om een bedtijdverhaal van Auping.

Muziek, televisie en nieuws

Verder is het heel makkelijk om met Google Home muziek af te spelen via onder meer YouTube Music en Spotify, tover je met één stemopdracht je favoriete video’s en series van YouTube en Netflix op je televisie, waarvoor Google Chromecast vereist is, en zet je gauw het nieuws op van vertrouwde, Nederlandse nieuwsaanbieders zoals NOS, RTL en Talpa.

De Nederlandstalige versie van Google Home

Toepassingsmogelijkheden

13 dingen die je kunt doen met Google Home:

  1. Het weer checken – “Hey, Google, wat wordt het weer morgen?”
  2. Een serie opzetten – “Oké Google, speel Stranger Things op televisie.”
  3. Een liedje afspelen – “Hey Google, speel Zoutelande van BLØF.”
  4. Een timer instellen – “Oké Google zet een timer van 12 minuten voor pasta.”
  5. De sfeer veranderen – “Hey Google, maak de lampen in de woonkamer oranje.”
  6. Geconfronteerd worden – “Oké Google, hoeveel calorieën zitten er in chocolade?”
  7. Iets omrekenen – “Hey Google, hoeveel pond zit er in een kilo?”
  8. Het verkeer checken – “Oké Google, hoe is het verkeer naar Nijmegen?”
  9. Iets vertalen – “Hey Google, hoe zeg je ‘Ik mis je’ in het Spaans?”
  10. Sportuitslagen opvragen – “Oké Google, heeft Ajax de laatste wedstrijd gewonnen?”
  11. Even lachen – “Hey Google, vertel eens een mop.”
  12. De wekker zetten – “Oké Google, zet de wekker om 7 uur ’s ochtends.”
  13. Meer – “Hey Google, wat kun je doen?”

Spraakgestuurde diensten KLM

Als één van de eerste bedrijven in Nederland biedt KLM Nederlandstalige spraakgestuurde diensten aan. Via de Google Home helpt de luchtvaartmaatschappij de klanten bij het thuis plannen en voorbereiden van hun reis. In lijn met de ambities van het bedrijf om met digitale innovaties de klanten de ultieme reiservaring te bieden, zijn daarom 4 services voor Nederlandstalige klanten gelanceerd.

Toepassing artificial intelligence

2 diensten zijn volledig nieuw en vormen een aanvulling op 2 al bestaande spraakgestuurde diensten, die allemaal zijn ontwikkeld op basis van kunstmatige intelligentie en eigen technologie. De uitrol van de services is deze week gestart, waardoor alle voice-diensten in november 2018 beschikbaar zijn voor de reizigers.

Vinden passende reisbestemming

De eerste nieuwe service helpt je bij het vinden van een passende reisbestemming op basis van de gewenste vluchtduur, budget, reisdatum en reisthema. De luchtvaartmaatschappij biedt de klant na een korte dialoog, 3 passende bestemmingen aan, inclusief een korte uitleg van de bestemming. Via een link op zijn of haar smartphone ontvangt de klant direct de actuele ticketprijzen.

Adviezen van een vertrekplanner

Met de tweede nieuwe service laat de onderneming de klant weten hoe lang hij of zij voor vertrek op Schiphol aanwezig dient te zijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een technische verbinding met de systemen van Schiphol. De vertrekplanner adviseert de klant ook hoe laat van huis te vertrekken met de auto of het openbaar vervoer.

Vluchten zoeken en hulp bij inpakken koffer

De 2 bestaande voice-diensten van de organisatie, die nu ook beschikbaar komen op de Google Home, helpen de klant bij het zoeken plus boeken van vluchten en geven persoonlijk advies over de mee te nemen bagage op basis van de bestemming, de duur van de reis en de weersvoorspelling ter plaatse.

Spraakgestuurde diensten van KLM

Voice onderdeel dagelijks leven

“De consument vindt en gebruikt voice steeds meer in het dagelijks leven”, aldus Pieter Groeneveld, senior vice president digital bij Air France-KLM. “De slimme speakers veroveren de wereld nóg sneller dan de smartphone. In lijn met onze pioniersgeest presenteren wij daarom de nieuwste mogelijkheden met spraaksturing om zo wereldwijd voorop te blijven lopen in de serviceverlening en daarmee het reizen voor onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie