Naar inhoud

Gratis retourneren in de e-commerce heeft ook een keerzijde

Even nog snel kaartje kopen voor een verjaardag is in Nederlandse supermarkten tegenwoordig veelal een utopie. Want bij de servicebalie staat zelfs op de meest ongangbare tijden een lange rij mensen die een online aangekocht product willen retourneren. Consumenten hebben ogenschijnlijk inmiddels vergeten dat er winkels zijn waar je voor aanschaf kleding en schoeisel gewoon kunt passen – toch de ultieme manier om een miskoop te voorkomen. Webshops spelen op deze lacune in door klanten de optie van gratis retourneren aan te bieden. Maar voor kleinere webwinkels is dit een te kostbare optie.

Financieel aspect

De onlinekledingwinkel Sweet Jewellery stopt daarom met gratis retourneren als optie. Willemijn Sturrus, oprichter en eigenaar van de vijf jaar oude winkel, geeft aan niet langer de kosten van gratis retourneren te kunnen verwerken in de prijzen: “Na een pilot van 6 maanden hebben we de conclusie moeten trekken dat het financieel niet haalbaar is om op dit terrein te concurreren met grote aanbieders als Zalando en bol.com.”

Ecologische foodprint

Naast de financiële kant kiest Willemijn Sturrus ook heel bewust voor het stoppen om de ecologische footprint van haar winkel weer drastisch te verlagen: “Deze maatstaf is de afgelopen zes maanden bijna verdubbeld. Dit komt mede doordat 16,3 procent van onze klanten een extra product toevoegde aan de bestelling om de besteding zodoende boven de 50 euro uit te laten komen, het minimale orderbedrag voor gratis verzending. Dit tweede artikel werd dan direct gratis geretourneerd, waardoor er zowel geen verzendkosten als retourkosten werden betaald. Echter, dit zorgt wel voor onnodige verzendingen en retourneringen.”

Positieve reacties

Na de bekendmaking van de beslissing om de optie voor gratis retourneren af te schaffen kwamen er veel positieve reacties binnen op de social media, zowel op de zakelijke kanalen van Sweet Jewellery als op de persoonlijke kanalen van Willemijn Sturrus. Veel klanten schrokken van de hoge bedragen die het gratis retourneren met zich meebrengt voor de webshop en de verlaagde duurzaamheid van het bedrijf.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie