Naar inhoud

‘Gratis verzending’ scoort goed bij Nederlandse consumenten

Inspelen op emoties is een aloude techniek die door marketeers wordt gebruikt om winkelbezoekers aan te sporen tot een aankoop. Dezelfde techniek werkt ook voor online shoppen. Wat consumenten aanspoort om ook daadwerkelijk tot aanschaf van een product of dienst over te gaan, verschilt echter nogal per land. Dit komt omdat vooral taal en cultuur erg bepalend zijn voor wanneer we ons aangespoord voelen tot het doen van een aankoop. Het verbaast je vast niet dat Nederlanders als blok vallen voor de term ‘gratis’.

Dit leert van het digitale marketingplatform SEMrush. Het platform heeft gekeken naar termen die e-commercewebsites het vaakst gebruiken om klanten te verleiden tot het doen van een aankoop. Het onderzoek laat zien welke termen en zinnen het meest worden gebruikt – en dus kennelijk het meest effectief zijn.

Nederlanders houden van gratis

De populairste zinnen en woordencombinaties in Nederlandse reclames zijn ‘Gratis verzending’, ‘Bestel nu’ en ‘Gratis bezorgd’. Voor elke zin is de populariteit bepaald op een schaal van 0 tot 100. Als we kijken naar de top 10 van de populairste woordencombinaties, ziet deze er als volgt uit:

Populaire Nederlandse prikkels:

  • ‘Gratis verzending’ was verreweg de populairste zin in Nederlandse online reclames met een score van 100;
  • ‘Bestel nu’ is de tweede populairste zin uit de categorie bezorging met een score van 62,64;
  • ‘Morgen gratis’ is met een score van 30,93 een populaire woordencombinatie, ook al schept de combinatie verwarring;
  • ‘Snelle levering’ heeft een score van 21,44;
  • ‘Verzending vanaf’ gaat over de beschikbaarheid van een product en hoe snel de leverancier kan leveren; het krijgt een score van 16,64;
  • ‘Laagste prijs’ is de populairste woordencombinatie die gaat over de prijsstelling van het product met een populariteitsscore van 22,53, gevolgd door ‘Beste prijs’ met een score van 21,58.

Populairste calls-to-action

Een call-to-action (CTA) met een zeer klikbare knop is een van de krachtigste adverteertactieken om klanten meteen naar je website te lokken. In Nederland, maar ook in andere landen, zijn de CTA’s die een urgentie uitdrukken het populairst:

  • ‘Bestel nu’ met een populariteitsscore van 62,64;
  • ‘Nu online’ met een score van 22,02.

Buitenlandse voorkeuren

Maar hoe zit het met buitenlandse e-commerce websites? Welke termen en woordencombinaties werken het beste voor de conversie in landen als Frankrijk, Duitsland en Italië? Een overzicht van enkele Europese landen.

Het populairst in Frankrijk is ‘Gratis verzending’. Het lijkt er tevens op dat de Fransen wel van een koopje houden. De combinatie van ‘Goedkoop’ en ‘Beste prijs’ komen op tweede en derde plaats.

In Duitsland draait het name om een grote selectie. Duitsers houden van veel keuze.

Populair in het Verenigd Koninkrijk ‘Gratis bezorging’ en ‘Bezorging in UK’. Dat kan te maken hebben met de internationale aard van hun taal.

Het populairst in Spanje is ‘Beste prijs. De Spanjaarden houden dus ook wel van een koopje.

In Italië is vooral aandacht voor de officiële website. Als je mikt op de Italiaanse markt, is het flink lastig om de competitie aan te gaan met de officiële websites van merken. Italianen hechten bijzonder veel waarde aan authenticiteit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie