Naar inhoud

Groei complexiteit vraagt om slimmer testen van applicaties

De voortrazende digitalisering zet de informatietechnologie verder onder druk. Want het geld groeit ook voor IT’ers nog steeds niet aan een boom. Software-testteams ervaren grote uitdagingen om met minder budget meer te testen in een omgeving die verschuift naar agile software-ontwikkeling waarbij ontwikkelaars en beheerders samen optrekken. Bij 16 procent van de grootzakelijke organisaties worden bij het testen van applicaties inmiddels slimme algoritmes toegepast.

Dat blijkt uit de negende editie van het jaarlijkse ‘World Quality Report’ van consultancyorganisatie Capgemini en IT-dienstverlener Sogeti, opgesteld in samenwerking met IT-dienstverlener Micro Focus. Dit onderzoeksrapport geeft inzage in de actuele stand op het gebied van kwaliteitsborging en softwaretesten in verschillende sectoren en regio’s wereldwijd.

Softwaretestbudgetten nemen verder af

Dit jaar laat het rapport zien dat van het totale IT-budget van grootzakelijke organisaties minder geld wordt gealloceerd voor kwaliteitszorg en testen. Drie jaar achter elkaar is het percentage gedaald van 35 procent in 2015, 31 procent in 2016 tot nu 26 procent in 2017. Deze daling is vooral te danken aan minder personeelskosten. 46 procent van het totale test- en kwaliteitsborgingsbudget wordt nu uitgegeven aan hardware en infrastructuur. Ondanks de huidige budgetvermindering verwachten de respondenten dat budgetten de komende jaren weer omhoog gaan. Met name door de toename van het aantal te ontwikkelen mobiele applicaties en Internet of Things-toepassingen. In 2020 zal naar verwachting 32 procent van het totale IT-budget worden toebedeeld aan testwerkzaamheden.

Grote verschillen in uitgavenpatronen

Wat verder opvalt in het onderzoek is dat er grote verschillen zijn in uitgavenpatronen. Zo zijn er organisaties die niet meer dan 10 procent van hun totale IT-budget uitgeven aan het testen van software, maar ook bedrijven en instellingen die meer dan de helft van hun IT-budget daaraan besteden. Organisaties die testprocessen meer en slimmer geautomatiseerd hebben, zijn in staat hun budgetten beter onder controle te houden.

Testteams ontwricht door nieuwe ontwikkelingen

De opkomst van agile werken en DevOps-methodieken, waarbij ontwikkelaars en beheerders volledig samen optrekken, zet de traditionele organisatiestructuur onder druk. Testprofessionals die tot voor kort deel uitmaakten van een centraal ‘Testing Center of Excellence’ worden nu opgenomen in verschillende software-ontwikkelteams. Met het doel meer flexibiliteit en snelheid te realiseren in het beschikbaar maken van nieuwe of aangepaste applicaties. 99 procent van de respondenten ervaart echter problemen met testen in een agile omgeving. De grootste hobbels zijn gebrek aan de juiste testdata met 46 procent en de instabiele testomgeving waarmee ze moeten werken. Het rapport vertelt eveneens dat een nieuwe aanpak in opkomst is waarbij het ‘Testing Center of Excellence’ agile ontwikkelteams bijstaat met test tools en -richtlijnen.

Slim testen nog geen gemeengoed

Budgetten staan onder druk, terwijl het aantal applicaties dat snel de markt op moet alleen maar groeit. Bovendien wordt het IT-landschap complexer en neemt de afhankelijkheid van technologie ook verder toe. Om deze uitdagingen aan te gaan, kiezen organisaties steeds meer voor intelligente testautomatisering. Het effectief automatiseren van testprocessen komt de kwaliteit van het digitale product ten goede. Het kost minder waardoor er budgetruimte ontstaat voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Toch leert dit onderzoek dat slechts 16 procent van de organisaties slim automatiseren van testprocessen op dit moment optimaal benut. Respondenten zien de explosieve groei aan data sets, het gebrek aan goede artificial intelligence-oplossingen en opkomende wet- en regelgeving zoals de General Data Protection Regulation (GDPR) als voornaamste hindernissen op de weg naar beter en verder automatiseren van testactiviteiten.

Opschuiven naar zelfsturend ecosysteem

“Om te kunnen blijven concurreren, moeten kwaliteitszorg- en testorganisaties opschuiven naar een slimmer en zelfsturend ecosysteem waar verregaande automatisering, voorspellende kwaliteitsanalyses en intelligentie-gedreven testaanpakken deel van uitmaken”, aldus Hans van Waayenburg, CEO bij Sogeti en lid van de Group Executive Committee van Capgemini. “Deze nieuwe aanpak draagt ook bij aan betere bedrijfsresultaten. Digitale transformatie biedt enorme groeikansen, maar dat betekent wel dat bedrijven hun huidige veelal traditionele organisatiestructuren moeten doorbreken. Werken volgens agile en DevOps-methodes moet uiteindelijk ook in dienst staan van meer klant- en businesswaarde.”

Inzicht in impact van digitale transformatie

“We zijn trots dat we dit jaar met dit rapport IT-managers inzicht kunnen geven in de impact van agile, DevOps en digitale transformatie”, zegt Raffi Margaliot, senior vice president & general manager application delivery management bij Micro Focus. “Dagelijks zijn we met onze klanten getuige van het samenvloeien van deze trends. Daarmee wordt dit rapport des te relevanter voor beslissers. Het getuigt daarnaast van onze betrokkenheid om samen met onze klanten de transformatie te doorlopen die nog voor ons ligt.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Sogeti.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie