Naar inhoud

Groei online bestedingen gaat onverminderd voort

Aan de explosieve toename van digitaal winkelen en boodschappen komt vooralsnog geen einde. Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2016 voor € 4,89 miljard gewinkeld via websites, verdeeld over 40,82 miljoen online shopping trips. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 13 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Ook het aandeel mobiele aankopen laat een verdere groei zien.

Groei online consumentenbestedingen

Dit blijkt uit cijfers van de 'Thuiswinkel Markt Monitor', het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door marktonderzoeksbureau GfK uitgevoerd, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en mogelijk gemaakt door post- en pakketbezorger PostNL. In totaal werd er in het eerste kwartaal € 2,34 miljard online uitgegeven aan producten, een groei van 22 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Vooral toename online aanschaf producten

De Nederlandse consument is vooral meer online gaan spenderen aan producten, zoals schoenen, speelgoed en elektronica. Met name de online bestedingen aan food- en nearfood-artikelen (+57%) en schoenen en accessoires (+47%) stegen explosief. Ook voor speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecomproducten wist de Nederlander vaker het online kanaal te vinden: de online bestedingen aan deze producten groeiden met 26 procent.Grafiek 1

E-commerce zorgt voor stijging retailomzet

De groei van het online kanaal zit dus voornamelijk in de online bestedingen aan producten. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “De opnieuw stijgende trend van online productaankopen is opvallend. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 23,48 miljard euro in het eerste kwartaal van 2016, dan bedraagt het online aandeel van € 2,34 miljard inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Diensten massaal online aangeschaft

Ook het online dienstenkanaal groeit nog steeds, maar wel minder hard dan de online bestedingen aan producten. In totaal gaf men in het eerste kwartaal € 2,55 miljard uit aan diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen, een groei van 6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. In totaal vindt nu bijna drie kwart van alle uitgaven aan diensten via het online kanaal plaats. De verwachting is dat de groei van de totale bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en de online omzet over 2016 de € 18 miljard ruimschoots passeert.

Online voedselaankopen fors in de lift

Het online verkopen van food zit in de lift. Waar in 2015 al een flinke groei in de online bestedingen aan food- en nearfoodartikelen te zien was, is dit in het eerste kwartaal van 2016 ook goed terug te zien in een toename van het aantal online kopers. 17 procent van alle Nederlanders (15+) heeft in het eerste kwartaal van 2016 een of meerdere online aankopen binnen de categorie food, nearfood en health gedaan. In het eerste kwartaal van 2015 was dit nog 13 procent.

Omnichannel leidt tot meer omzet en loyaliteit

Enerzijds is er steeds meer online aanbod vanuit de foodretailers. Anderzijds groeit de groep consumenten die zowel in de fysieke winkels als in de online shop van de supermarktformule kopen”, verklaart Joop Holla, research director FMCG bij GfK. “Van deze groep omnichannel-consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule.”

Forse toename van mobiele aankopen

Het aantal mobiele aankopen stijgt fors. In het eerste kwartaal van 2016 werden er ruim 3,1 miljoen aankopen via de smartphone gedaan, wat neerkomt op 8 procent van alle online aankopen. Vorig jaar was dit nog slechts 5 procent. De toename van het gebruik van de smartphone als aankoopdevice gaat ten koste van de aankopen via de desktop.Grafiek 2

Gebruik van smartphone sectorafhankelijk

Het gebruik van de smartphone voor het doen van online aankopen varieert wel sterk per product- of dienstencategorie. Zo wordt de smartphone nog nauwelijks gebruikt voor het boeken van reizen of vliegtickets. Slechts 2 procent van alle reizen wordt met de smartphone geboekt. Voor aankopen in de categorie media en entertainment is het al wel gebruikelijker om de smartphone te gebruiken en wordt 12 procent van de aankopen via de smartphone gedaan. Ook schoenen bestelt men relatief vaak via de smartphone (10%).

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie