Naar inhoud

Groei online markt ondanks daling aantal online kopers

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 € 5,55 miljard uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Zowel in online bestedingen als in online aankopen betekent dit een groei van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de online bestedingen in categorieën met een kleiner online aandeel, zoals health & beauty en home & garden, stijgen significant in het eerste kwartaal, maar ook het volwassenere segment fashion laat weer een flinke groei (+30%) zien. Opvallend hierbij is wel dat het aantal online kopers in de totale markt voor het eerst in jaren is gedaald (-1%).

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 € 5,55 miljard uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Zowel in online bestedingen als in online aankopen betekent dit een groei van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de online bestedingen in categorieën met een kleiner online aandeel, zoals health & beauty en home & garden, stijgen significant in het eerste kwartaal, maar ook het volwassenere segment fashion laat weer een flinke groei (+30%) zien. Opvallend hierbij is wel dat het aantal online kopers in de totale markt voor het eerst in jaren is gedaald (-1%).

Dit blijkt uit cijfers van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door onderzoeksbureau GfK uitgevoerd, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en in samenwerking met logistieke dienstverlener PostNL. Van de € 5,55 miljard aan online consumentenbestedingen is € 2,84 miljard besteed aan producten en € 2,70 miljard aan de online aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (+17%) dan de online bestedingen aan diensten (+6%) ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Ook binnen de 44,43 miljoen aankopen zien we dat de groei voor producten (+13%) groter is dan de groei voor diensten (+7%).

Groei in minder volwassen segmenten het hoogst

De online bestedingen binnen health & beauty (+52%) stijgen aanzienlijk. De totale uitgaven binnen dit segment, offline en online, stijgen slechts 5 procent, waardoor we kunnen concluderen dat het online kanaal een veel belangrijkere rol is gaan spelen binnen dit segment. Andere minder volwassen segmenten als home & garden (+30%) en sport & recreatie (+29%) laten ook een flinke groei in online bestedingen zien. In de meer volwassen online markten zoals media & entertainment en huishoudelijke elektronica, die al een hoger online aandeel hebben, zien we de online groei wat afzwakken. Binnen de fashion-segmenten zet de online groei nog steeds sterk door, want kleding groeit met 34 procent en schoenen & lifestyle met 24 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. In totaal groeien de online bestedingen binnen fashion in de eerste drie maanden van 2017 met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat de online bestedingen momenteel vooral groeien in minder volwassen categorieën, is niet vreemd. “Een van de belangrijkste redenen dat de online omzet zo sterk blijft stijgen, is het groeiende vertrouwen van de consument in online shoppen”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit zien we hier ook weer terug aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen. Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.”

Aantal online kopers daalt, maar online markt blijft groeien

De online markt wordt steeds volwassener. Voor het eerst sinds jaren is het aantal online kopers gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor (-1%). We zien het aantal online kopers dus niet toenemen, maar de online markt groeit nog steeds door een toename van het aantal aankopen per online koper en het gemiddeld besteed bedrag per online koper. Waar online kopers in het eerste kwartaal van 2016 gemiddeld nog 3,6 online aankopen deden, ligt dit gemiddelde in hetzelfde kwartaal van 2017 op 4,0 (+12%). Ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop is met 12 procent toegenomen, van € 449,- in het eerste kwartaal van 2016 naar € 502,- in eerste kwartaal van 2017. Ondanks de lichte daling in aantal online kopers wordt verwacht dat de online bestedingen over heel 2017 de grens van € 22 miljard ver zullen overschrijden, tegenover € 20,16 miljard in 2016.

“De markt voor online shopping wordt volwassen”, stelt Gino Thuij, industry lead fashion, home & lifestyle bij GfK. “Consumenten zijn vertrouwd geraakt met de voordelen van online winkelen en kopen daardoor vaker, maar ze kopen bovendien ook duurder.”

Online shoppen via smartphone laat wederom een forse groei zien

Het gebruik van de smartphone bij het doen van online aankopen neemt nog steeds toe. Werd in het eerste kwartaal van 2016 8 procent van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in het eerste kwartaal van 2017 ligt dit aandeel op 11 procent. Dit komt neer op respectievelijk 3,07 miljoen aankopen in het eerste kwartaal van 2016 en 4,89 miljoen aankopen in het eerste kwartaal van 2017. Hiermee groeit het aantal aankopen via de smartphone met 60 procent.

Het aandeel online aankopen gedaan via de smartphone is bovengemiddeld hoog in de productsegmenten media & entertainment (16%), telecom (15%), fashion (13%) en food & near-food (13%). Binnen diensten wordt de smartphone het meest gebruikt voor het kopen van Eventtickets (12%). De smartphone wordt nog vrijwel niet gebruikt voor het online boeken van pakketreizen (1%) en vliegtickets en accommodaties (4%).

Ook de penetratie van smartphones bij het doen van online aankopen stijgt aanzienlijk. In het eerste kwartaal van 2017 heeft 24 procent van alle Nederlandse online kopers minimaal één keer een online aankoop gedaan via de smartphone. Dit komt neer op 2,61 miljoen Nederlanders. In het eerste kwartaal van 2016 lag dit percentage nog op 18 procent en in het eerste kwartaal van 2015 zelfs op 14 procent. De desktop laat als enige apparaat een daling zien onder online kopers. Waar in het eerste kwartaal van 2016 nog 39 procent van de online kopers minimaal één aankoop deed met de desktop is dit in het eerste kwartaal van 2017 gedaald naar 36 procent.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie