Naar inhoud

Groeiend aantal klanten bij virtuele operators in Nederland

Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators in Nederland is gegroeid tussen het derde kwartaal van 2017 en het eerste kwartaal van 2018 naar 6,81 miljoen. Dat is een toename van 1,5 procentpunt meer. Het aandeel van virtuele operators in de totale mobiele markt is gestegen tot 33 procent. De marktgroei is vooral bij onafhankelijke mobiele virtuele netwerkoperators vandaan gekomen, meer dan van merken die bij de operators met een eigen netwerk – mobiele netwerkoperators – horen.

Dat blijkt uit het rapport 'Dutch Mobile Virtual Operators Market - 2018 Q1' van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

In de zes maanden tot en met maart 2018 kregen MVNO-aanbieders er 76.000 simkaarten bij, versus slechts 22.000 voor de MNO-merken. Dit verschil werd voornamelijk veroorzaakt door een sterke groei bij MVNO Simpel. Telfort, een merk van KPN, liet juist een daling zien. De andere MNO-merken wisten slechts kleine stijgingen in hun klanten aantallen te realiseren. De virtuele markt is nu gelijk verdeeld tussen de MVNO’s en de MNO-merken, met elk 50 procent van de markt. Dankzij een groei in het aantal klanten wisten de virtuele spelers ook hun omzet te verhogen. De totale omzet in het eerste kwartaal bedroeg EUR 212 miljoen, waarvan 40 procent bij de MVNO’s. Dit was een lichte groei ten opzichte van zes maanden geleden.

41 actieve spelers in eerste kwartaal 2018

Het aantal actieve spelers op de Nederlandse VO-markt is met 41 gelijk gebleven sinds het derde kwartaal van 2017. Het merendeel is een onafhankelijke MVNO. In vergelijking met het derde kwartaal van 2017 was er één nieuwkomer en stopte één MVNO.

  • De nieuwkomer was PrioCom, dat zich richt op een nieuw segment binnen de zakelijke markt: bedrijven voor wie bedrijf-kritische communicatie van groot belang is.
  • Stipte is in het eerste kwartaal van 2018 gestopt met het aanbieden van mobiele diensten. Verder is Vectone’s merk Delight Mobile gestopt. De merken van MVNO’s worden in het MVNO-rapport sinds het eerste kwartaal van 2018 echter niet meer apart meegenomen, aangezien de klantenaantallen opgeteld worden bij het moederbedrijf.
  • Daarnaast stopte Choozze in december 2017 met het aannemen van nieuwe klanten, terwijl het zich bezint op haar strategie. Choozze blijft wel bestaande klanten bedienen. Ook SOS Mobiel is gestopt met het accepteren van nieuwe klanten, maar blijft de bestaande klanten bedienen.

No-frills blijft grootste segment

No-frills blijft het grootste segment en groeide zelfs met twee procentpunten naar 55 procent. De meeste spelers, op Telfort en Simyo na, zagen in dit segment hun klantenaantallen stijgen, waarbij vooral Simpel sterk doorgroeide. De etnische spelers, zoals Lebara, zijn nog altijd goed voor iets minder dan een derde van de markt. Het in omvang derde segment was het zakelijke segment met 10 procent aandeel, gevolgd door de detailhandel. Het vaste spelers-segment – vaste partijen die ook mobiel aanbieden – volgt, al is die zo goed als verdwenen met de verdwijning van Ziggo, terwijl het community-segment het kleinst blijft.

Verdere consolidatie verwacht

Verdere consolidatie in de markt wordt verwacht, aangezien het voor de vele kleine partijen steeds moeilijker zal worden om zich staande te houden. Ook VO’s voelen de voortdurende hevige concurrentie, prijsdruk, de effecten van regelgeving en veranderend consumentengedrag. “De belangrijkste uitdaging voor elke nieuwe virtuele operator is om een kritische massa te bereiken in een verzadigde markt”, zegt Marion ter Welle, analist bij Telecompaper. “Andere belangrijke uitdagingen zijn de continue daling van prepaid in de totale mobiele markt, de verminderde interesse van zowel MNO's als MVNO's om nieuwe virtuele merken op de markt te brengen en de moeilijkheid voor kleine spelers om gebundelde diensten aan te bieden.”Daar staat tegenover dat een eventuele goedkeuring van de fusie tussen T-Mobile en Tele2 wellicht tot voorwaarden voor deze twee MNO’s op de virtuele markt kan leiden, of tot meer interesse van die twee partijen om hun gezamenlijk grotere netwerk te vullen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie