Naar inhoud

Groeiend bewustzijn over de milieubelasting door e-commerce

Onder Nederlanders neemt het bewustzijn toe over het milieubelastende aspect van e-commerce. Meer dan een kwart (28%) van de consumenten in Nederland heeft een schuldgevoel als hij een bestelling uit een ander werelddeel laat bezorgen. Hoe kleiner de bezorgafstand van een pakket, des te minder is het schuldgevoel. Zo voelt slechts één op de zes (16%) zich schuldig over een online bestelling in eigen land. Bij het retourneren van een pakket hebben mensen vaker een schuldgevoel. Een kwart voelt zich dan schuldig over de milieubelasting.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.032 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van IT-dienstverlener Descartes.

Nadelige kanten van opkomst e-commerce

Opvallend is dat het schuldgevoel het grootst is onder hoogopgeleiden. Onder hen voelt één op de drie (34%) zich schuldig bij het retourneren van een pakket, terwijl dit onder laagopgeleiden slechts één op de vijf (21%) is. Hoogopgeleide Nederlanders denken ook vaker na over de herkomst van een product in vergelijking met laagopgeleiden: respectievelijk 52 procent tegenover 40 procent.

Bewustzijn milieubelasting van pakketbezorging

“We worden met z’n allen steeds milieubewuster en consumenten realiseren zich dat de opkomst van e-commerce ook nadelen heeft”, vertelt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes. “Producenten en leveranciers zien de toegenomen bezorgdheid om het milieu ook en daarom krijgen wij steeds vaker de vraag hoe het logistieke proces zo duurzaam mogelijk ingericht kan worden.”

Consumenten duurzamere keuzes laten maken

“Dankzij de inzet van de juiste software kan het gehele proces efficiënter ingericht worden. Daarnaast kunnen leveranciers meer inzicht bieden aan consumenten, bijvoorbeeld over de herkomst van producten. Zo verduurzamen producenten en leveranciers niet alleen hun eigen processen, maar helpen ze consumenten ook in het maken van duurzamere keuzes.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie