Naar inhoud

Groot deel digitale transformatie veelal van tijdelijke aard

Als reactie op de COVID-19-pandemie heeft 95 procent van de zakelijke leiders in Nederland de digitale transformatie in zijn onderneming versneld doorgevoerd. Velen van hen worstelen echter nog met de vraag hoe ze optimaal kunnen profiteren van de gedigitaliseerde wereld waarin we tegenwoordig leven. De meerderheid (67%) beschouwt een groot deel van de zijn digitaliseringsprojecten die sinds het begin van de pandemie zijn doorgevoerd van tijdelijke aard. Een nog groter deel (75%) geeft aan niet volledig gebruik te maken van de uitgerolde digitale technologieën.


COVID-19-pandemie

Dit blijkt een recent onderzoek van IT-dienstverlener Salesforce. Deze studie leert dat het behoud van een consistente klantenservice het belangrijkste aandachtspunt voor de meeste zakelijke leiders (54%) is die zich aan de nieuwe realiteit rondom het coronavirus proberen aan te passen. Meer dan de helft (57%) denkt dat de verhoogde focus op online verkoop en services ook na COVID-19 een vast onderdeel van zijn dienstverlening blijft, samen met een verschuiving naar een meer flexibele klantenservice (55%). Hoewel de pandemie aantoont hoe snel klanten zich kunnen aanpassen aan een nieuwe manier van werken, is de helft (50%) van de Nederlandse zakelijk leiders toch ongerust om zijn klanten te overweldigen met nieuwe technologieën en processen.

Digitale transformatie

“De digitale transformatie blijft”, stelt Michiel van Vlimmeren, general manager Nederland bij Salesforce. “Terwijl deze transities steeds sneller gestalte krijgen, riskeren bedrijven een achterstand op te lopen door de resultaten op de korte termijn boven een duurzaam succes op de lange termijn te verkiezen. Ondernemingen moeten met enkele aspecten rekening houden wanneer ze de stabiliseringsfase en herstelfase van de coronacrisis ingaan. Een voorbeeld hiervan is vertrouwen in het vermogen van de klanten om zich te midden van disruptie aan nieuwe technologieën aan te passen. Organisaties moeten een antwoord bieden op de groeiende uitdagingen en verwachtingen van de klanten. Doen bedrijven dat niet, dan laten de klanten hen vallen.”

Verandering werk

Hoewel 87 procent van de zakelijk leiders het erover eens is dat de pandemie de aard van het werk op een positieve manier veranderd heeft, vinden bijna alle leiders (88%) bedrijfsplanning op zowel de korte termijn als op de lange termijn een uitdaging. Dit wordt niet bevorderd door het feit dat velen moeite hebben om de bedrijfscultuur (44%) en het moreel van de medewerkers (69%) op peil te houden, aangezien werknemers op afstand blijven werken. Sommige uitdagingen zetten ondernemingen aan om externe hulp in te schakelen, bijvoorbeeld om nieuwe klanten te werven (52%), teams op afstand aan te sturen (52%) en het moreel van de medewerkers in stand te houden (52%).

Samenwerking organisaties

“De digitale economie is onze manier van leven en werken helemaal aan het hervormen”, zegt Ruben Nieuwenhuis, managing director bij platform TechConnect. “Veel zakelijk leiders voelen zich overweldigd door deze vooruitzichten, maar ze staan er gelukkig niet alleen voor. Samenwerking tussen organisaties uit verschillende sectoren is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat digitale veranderingen op de lange termijn worden gerealiseerd en gehandhaafd. Strategische samenwerkingsverbanden – zoals die tussen uitzendorganisatie Randstad, Salesforce en opleidingsprogramma TechGrounds die elk aspect van de digitale transformatie ondersteunen – helpen organisaties bij de technologische en culturele aanpassingen die hiervoor nodig zijn.”

Nieuwe vaardigheden

Gezien de snelheid waarmee organisaties en diensten moeten transformeren, is de toekomst van werk nu aangebroken, zeker als je bedenkt dat 70 procent van de zakelijk leiders aangeeft als gevolg van de COVID-19-pandemie permanent nieuwe vaardigheden van zijn werknemers nodig te hebben. IT-skills (58%) en het vermogen om met digitale tools te werken (39%) blijken de meest waardevolle vaardigheden in de post-COVID-19-wereld, maar ook soft skills zoals emotionele intelligentie (39%) en samenwerkingsbekwaamheid (38%) worden belangrijk. In ondernemingen leeft het belang van continu leren om ervoor te zorgen dat de medewerkers gewapend zijn voor de digitale economie. De meerderheid (62%) van de zakelijk leiders beseft dat meer moet worden geïnvesteerd in de opleiding en ontwikkeling van werknemers. Hierbij focust 75 procent zich op training en 76 procent op het uitrollen van formele structuren om de bestaande werknemers bij te scholen.

Geëngageerd personeelsbestand

“Door de recente veranderingen als gevolg van de pandemie, hebben veel organisaties moeite om hun bedrijfsstrategieën aan de nieuwe realiteit aan te passen”, vertelt Michiel van Vlimmeren. “We mogen echter niet vergeten dat de digitale transformatie een marathon is en geen sprint. Zakelijk leiders moeten op de lange termijn denken – voorbij COVID-19 – over hoe ze hun bedrijf voortdurend kunnen blijven heruitvinden. Dit houdt ook in dat ze moeten evalueren hoe ze hun activiteiten kunnen uitbreiden, blijven voldoen aan de verwachtingen van de klanten en blijven concurreren dankzij een productief en geëngageerd personeelsbestand.”

Benodigde skills

“Niet alleen het omgaan met nieuwe technologie vraagt om nieuwe vaardigheden, ook het ontwikkelen en het implementeren van die technologie vragen om skills die steeds vaker schaars zijn”, duidt Linda Hopmans, directeur techniek en bouw bij Randstad. “De digitale transformatie heeft ook al voor de uitbraak van het coronavirus de actuele en toekomstige mismatch tussen beschikbare en benodigde skills blootgelegd. Met Randstad Boost hebben we daarom een programma ontwikkeld om vraag en aanbod sneller en passender bij elkaar te brengen, waarbij we mensen heel gericht opleiden richting de vraag van de markt. Hiervoor werken we in verschillende sectoren samen met partners als TechGrounds en Salesforce om de mismatch tussen vraag en aanbod effectiever op te lossen. Hierdoor treden duizenden mensen per jaar toe tot toekomstbestendige branches waar zij voorheen nog niet werkzaam waren.”

Permanente educatie

De oplossing ligt zowel in het gebruik van technologie als in het bevorderen van een cultuur van permanente educatie. Beide aspecten helpen organisaties niet alleen om bestaande vaardigheidskloven te dichten, maar leiden bovendien tot nieuwe manieren om werknemers bij te scholen en de klanten van morgen te bedienen. In de digitale economie is het streven naar innovatie namelijk cruciaal.

Foto: Unsplash

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie