Naar inhoud

Groot gat tussen digitale strategie en digitale performance

Het belang van de digitale performance voor de businessprestatie wordt vrijwel unaniem onderschreven door beslissingsbevoegden van grote ondernemingen wereldwijd. 98 procent van hen is dan het dan ook eens met de stelling dat de digitale verrichtingen – waaronder het leveren van digitale diensten en applicaties – essentieel is voor de continuïteit van de organisatie. Maar tegelijkertijd geeft 95 procent van dezelfde beslissingsbevoegden aan dat grote obstakels – zoals budgetbeperkingen, legacy-netwerken en gebrek aan inzicht – belemmeringen vormen voor de doorontwikkeling van digitale strategieën en het bieden van de tegenwoordig noodzakelijke performance en klantbeleving.

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Digital Performance Global Survey 2018’ van IT-dienstverlener Riverbed. Aan het onderliggend onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Wakefield Research hebben 1.000 beslissingsbevoegden deelgenomen van bedrijven met een omzet van 500 miljoen dollar of meer uit de Verenigde Staten van Amerika, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Singapore en het Verenigd Koninkrijk. Daaruit blijkt ook dat, hoewel digitale diensten en applicaties essentieel zijn voor toekomstig bedrijfssucces, 80 procent van de respondenten toch ten minste een aantal keer per maand te maken heeft met storingen in digitale diensten en applicaties.

Het bewustzijn is groot en de nood is hoog

Dat bedrijven klanten, partners en werknemers een succesvolle digitale ervaring moeten bieden, wordt breed erkend. Dit blijft ook in belang toenemen. Ongeveer 91 procent van de beslissingsbevoegden vindt dat een succesvolle digitale ervaring nu nog belangrijker voor de bedrijfsresultaten is dan het nog maar drie jaar geleden was. Bovendien denkt 99 procent van de beslissingsbevoegden dat hun bedrijf profiteert van het verbeteren van de performance van de digitale diensten en applicaties binnen hun bedrijf. Dit zien ze vooral terug in:

  • betere klant- en gebruikerservaring en hogere klanttevredenheid (53%);
  • meer flexibiliteit in de markt (49%);
  • meer omzet, verkopen en winst (49%);
  • betere productiviteit van werknemers (49%);
  • snellere time-to-market (49%).

Obstakels op weg naar de implementatie van een digitale strategie

Dat niet goed presterende systemen een belangrijke beperking vormen voor een succesvolle digitale strategie, wordt door een groot deel van de beslissingsbevoegden erkend. Zo zegt 95 procent te maken te hebben met grote uitdagingen bij het realiseren van een succesvollere digitale strategie. Dit zijn de meest genoemde:

  • budgetbeperkingen (51%);
  • te complexe of te oude IT-infrastructuur (45%);
  • gebrek aan volledig inzicht in de digitale of eindgebruikerservaring (40%);
  • gebrek aan beschikbaar personeel of aan personeel met de juiste vaardigheden (39%);
  • gebrek aan medewerking van het management bij het prioriteit geven aan digitale initiatieven (37%).

Van de bijna 80 procent die aangeeft ten minste een aantal keer per maand te maken te hebben met storingen in digitale diensten en applicaties met gevolgen voor productiviteit en de eindgebruikerservaring, ervaart bijna een op de vier minimaal een aantal keer per week storingen. Als essentiële digitale diensten niet werken, telt elke minuut. De helft van de respondenten vindt een half uur de maximaal acceptabele tijd om problemen met digitale performance op te lossen en bijna 20 procent gaat voor enkele minuten. Zij erkennen dat een storing van een digitale dienst bedrijven miljoenen dollars aan verloren omzet kan kosten en dat het aanzienlijke gevolgen heeft voor klantloyaliteit en merkreputatie.

De beslissingsbevoegden zijn zich terdege bewust van de impact die deze storingen kunnen hebben, en nu al hebben, op hun bedrijf. De volgende gevolgen worden genoemd:

  • minder verkopen en omzet (42%);
  • vertraging van productintroducties (41%);
  • verlies van klanten (41%);
  • minder merkloyaliteit (41%);
  • minder productiviteit van medewerkers (40%).

Investeren om digitale performance te maximaliseren

Slimme managers willen meer nadruk leggen op de beheertools en infrastructuur als basis voor de digitale diensten. 99 procent zegt dat inzicht in de digitale ervaring essentieel is om deze succesvol te meten en te beheren. Daarnaast vindt 98 procent van de beslissingsbevoegden dat een moderne IT-architectuur, die zorgt voor meer flexibiliteit, belangrijk is voor het verbeteren van de digitale performance.

Bedrijven vinden ook dat het nu het moment is om actie te ondernemen. Meer dan driekwart van de beslissingsbevoegden (77%) vindt het essentieel dat het bedrijf in de komende twaalf maanden investeert in het verbeteren van de digitale ervaring voor gebruikers en klanten. Dit zijn de belangrijkste gebieden waarop ze investeringen verwachten te doen:

  • netwerk en infrastructuur moderniseren voor meer flexibiliteit (60%);
  • de mogelijkheid om de digitale ervaring van de eindgebruiker beter te monitoren en te beheren (59%);
  • de mogelijkheden van de servicedesk verbeteren (59%);
  • de ontwikkeling van applicaties versnellen (58%).

Een aanzienlijk aantal beslissingsbevoegden noemt ook cloudoplossingen en opkomende technologieën als essentiële drivers voor de digitale ervaring. Bijna alle respondenten (99%) vinden het gebruik van cloudtechnologieën belangrijk voor de digitale strategie van hun bedrijf. De beslissingsbevoegden zien graag dat hun bedrijf investeert in opkomende technologieën als:

  • data analytics (60%);
  • Internet of Things (59%);
  • blockchain-technologie (48%);
  • machine learning (47%);
  • artificial intelligence (47%);
  • virtual reality (36%);
  • 5G-netwerken (21%).

“Dit onderzoek bevestigt de enorme kans die het maximaliseren van digitale performance kan vormen voor de user experience en de bedrijfsresultaten”, stelt Bas Bremmer, regional sales director bij Riverbed. “Tegelijkertijd brengt het ook de uitdagingen aan het licht waarmee bedrijven nu te maken hebben. De resultaten bevestigen dat vooruitstrevende bedrijven de juiste papieren hebben om in hun sector voorop te lopen op weg naar digitale transformatie. Dat doen ze door prioriteit te geven aan het moderniseren van hun netwerk en aan tools om de digitale ervaring voor hun klanten en werknemers te meten en te beheren. De bedrijven die nog twijfelen over het omarmen van digitale strategieën en processen gaan al snel afvallen. En die ondernemingen die digitale performance stimuleren, gaan dat zien in hun bedrijfsresultaat.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Riverbed.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie