Naar inhoud

Grote angst voor baanverlies bij financiële dienstverleners

De meerderheid van de chief financial officers (56%) verwacht dat de digitale transformatie zorgt voor veel minder banen binnen de financiële dienstverlening. Ook verwacht de CFO dat zijn eigen baan niet meer veilig is. 40 procent van hen is er namelijk van overtuigd dat zijn baan in de huidige vorm over tien jaar niet meer bestaat. Dit is een grote stijging ten opzichte van vorig jaar, toen was dit nog maar 10 procent. Andere finance professionals zijn zelfs pessimistischer dan hun directeur.

Driekwart van het financieel management (76%) verwacht namelijk dat de financiële banen over het algemeen verdwijnen. Dit geldt ook voor de eigen baan, want ruim de helft (56%) denkt dat zijn huidige baan over tien jaar niet meer bestaat. Dit is een stijging van maar liefst 509 procent ten opzichte van 2018. Dit kun je opmaken uit de ‘FinTech Barometer 2019’ van Onguard, aanbieder van innovatieve oplossingen op het gebied van order to cash.

Vaardigheden finance professional

Dat finance professionals verwachten dat hun baan op de tocht staat, heeft te maken met de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën. Huidige banen veranderen en de financiële wereld heeft behoefte aan andere vaardigheden. Zo verwacht 62 procent van de finance professionals het hardst te moeten werken aan het analytisch vermogen. Dit is de vaardigheid die zij verwachten op korte termijn in te moeten zetten voor bijvoorbeeld het interpreteren en analyseren van data als gevolg van de digitale transformatie. Vaardigheden die finance professionals minder belangrijk vinden op korte termijn zijn leiderschapskwaliteiten (34%), programmeren (34%) en servicegerichtheid (30%).

Gevolgen digitale transformatie

“Bij ieder nieuw tijdperk horen wijzigingen in werkzaamheden en dus ook in banen”, stelt Bert van der Zwan, chief executive officer bij Onguard. “Dit geldt zeker in deze tijd van digitale transformatie. Bedrijven zijn al enige tijd bezig met het automatiseren van repeterende en administratieve taken en dat betekent dat er op de backoffice steeds minder werkzaamheden door mensenhanden gedaan worden. Dit soort banen staan dan ook als eerste op de lijst om te verdwijnen. Toch blijven mensen altijd nodig, maar niet voor de taken die foutloos en 24 uur per dag en 7 dagen per week door een robot gedaan kunnen worden. Dat banen op de tocht staan, is dus heel logisch. Om als finance professional in deze wereld blijvend mee te kunnen draaien, is verandering en werken aan de eigen vaardigheden een must.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie