Naar inhoud

Grote behoefte aan nieuwe managementstijl na de coronacrisis

Het debat over thuiswerken is in Nederland al jaren aan de gang. Voorstanders zien het als dé manier om het fileprobleem op te lossen. Toch was remote working tot voor kort nog niet echt ingeburgerd in dit land. Daar heeft de COVID-19-pandemie rigoureus verandering in gebracht. Het grootste deel van de kantoormedewerkers heeft de afgelopen maanden gedwongen vanuit huis gewerkt. Nog steeds geldt het dringende advies dit vanuit huis werken voorlopig voort te zetten.

Deze manier van werken bevalt de meeste Nederlanders goed. 62 procent van de Nederlandse thuiswerkers geeft zelfs aan zich beter te voelen door het thuiswerken en wil dit dan ook graag blijven doen. Om het vanuit huis werken structureel door te kunnen voeren, dienen leidinggevenden echter wel hun managementstijl te veranderen. Dit blijkt uit een recent onderzoek van onze organisatie.

Ook na de lockdown thuiswerken

Voor de coronacrisis mocht 54 procent van de werknemers in Nederland incidenteel thuiswerken en had 35 procent van de medewerkers volledige vrijheid om thuis te werken. 11 procent van de professionals mocht helemaal niet thuiswerken. Vrijwel iedereen is het er nu echter over eens: 88 procent van de Nederlanders in loondienst wil ook in de toekomst vaker thuis werken. Slechts 12 procent van de werknemers heeft hier geen behoefte aan.

De meeste professionals geven de voorkeur aan een paar dagen per week (45%) of een aantal dagen per maand (26%) vanuit huis werken. De meeste organisaties komen aan de wens van hun werknemers tegemoet. 89 procent wil namelijk thuiswerken in meer of mindere mate blijvend toestaan.

Obstakels voor thuiswerken

De grootste zorg van organisaties over thuiswerken is dat de productiviteit van medewerkers daalt. Het tegendeel blijkt evenwel waar, want 72 procent van de managers heeft gerapporteerd dat de productiviteit van zijn teamleden tijdens de intelligente lockdown gelijk is gebleven of zelfs is gestegen. Hoewel de grootste zorg van werkgevers tijdens de lockdown dus ongegrond lijkt, zijn er meer obstakels te overwinnen. Zo denkt 67 procent van de organisaties dat zijn team van senior managers de voorkeur geeft aan een meer traditionele manier van werken.

Bedrijven en instellingen die voorheen risico’s zagen in thuiswerken, zien nu in dat het ook kansen biedt. Het is de afgelopen maanden duidelijk geworden dat vanuit huis werken niet ten koste gaat van de productiviteit. Het geeft bovendien het welzijn van hun werknemers een boost. Daarom zijn meer werkgevers nu bereid om thuiswerken een vast onderdeel van de arbeidsvoorwaarden te maken. Daarvoor is binnen veel organisaties nog wel een kentering nodig binnen het managementteam.

Nieuwe managementstijl

Werknemers hebben juist het gevoel dat zij de afgelopen maanden bewezen hebben dat zij goed functioneren vanuit huis. Een derde van hen verwacht dan ook meer autonomie en vertrouwen te krijgen van het management.

Organisaties zijn zich bewust van de noodzaak van een modernere managementstijl. 70 procent van de organisaties stelt dat het management zich meer moet focussen op output dan gewerkte uren. Daarnaast vindt 72 procent dat het management meer empathie moet hebben voor de werk-privébalans van de medewerkers.

Thuiswerken vergt een hele andere set aan vaardigheden van managers. Er moet bijvoorbeeld meer naar resultaten worden gekeken en minder naar het aantal gewerkte uren. Daarvoor moeten managers kunnen vertrouwen op hun medewerkers en in veel gevallen meer dingen loslaten. Micromanagement werkt niet bij deze nieuwe manier van werken.

Praktische veranderingen

Naast een cultuurshift zijn er ook praktische verbeteringen nodig als bedrijven en instellingen over willen op een permanente of semipermanente vorm van thuiswerken. 32 procent van de organisaties geeft aan dat de bestaande IT-infrastructuur ontoereikend is om thuiswerken een vast onderdeel van de arbeidsvoorwaarden te maken. Werknemers zijn het daarmee eens, want de helft van de medewerkers vindt dat nieuwe software nodig is om beter op afstand samen te kunnen werken.

Om thuiswerken structureel mogelijk te maken, moeten veel organisaties investeren in nieuwe IT-applicaties. Maar gezien het aantal mensen dat graag vaker thuis wil werken, zijn dit verstandige investeringen om jezelf te kunnen blijven profileren als moderne werkgever.

Jose Bokhorst is managing director bij recruitmentorganisatie Robert Walters.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie