Naar inhoud

Grote behoefte aan vergroten werkgerelateerde kennis

Nederlandse ondernemingen en hun werknemers zijn zich sterk bewust van de voortdurende veranderingen. Deze ontwikkelingen vragen een continue actualisering van kennis. Veel organisaties bieden dan de mogelijkheid aan medewerkers om een opleiding, cursus, of workshop te volgen. Doel van deze trainingen is de werkgerelateerde kennis bij te laten bijspijkeren. Meer dan een derde van de Nederlandse werknemers blijkt van dit aanbod gebruik te willen maken.

Voorkeur voor klassikaal onderwijs

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect onder ruim 600 werkenden in Nederland blijkt dat 35 procent behoefte heeft om een opleiding of training te volgen om werkgerelateerde kennis te actualiseren. Hiervan heeft bijna de helft (47%) het voornemen daadwerkelijk binnen twee jaar een opleiding te volgen. Het merendeel kiest voor klassikaal onderwijs (42%) of wensen een combinatie van zowel klassikaal als online onderwijs (41%).

Kansen voor onderwijsinstellingen

Het hoge percentage medewerkers dat de behoefte heeft om een opleiding te gaan volgen naast hun baan geeft aan dat medewerkers de ambitie hebben om zichzelf te ontwikkelen en door te groeien”, stelt Edgar de Beule, directeur van Markteffect. “Werkgevers doen er goed aan deze kansen te benutten en hun medewerkers hierin te ondersteunen. En onderwijsinstellingen kunnen hierop inspringen door de behoeften van werknemers en werkgevers in kaart te brengen.”

Gespecialiseerde onderwerpen

Het meest interessante onderwerp voor een opleiding zijn de gespecialiseerde onderwerpsgebieden voor het werk (61%). Daarnaast interesseren Nederlandse medewerkers zich ook voor opleidingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit (28%) en mondelinge communicatie (25%).

Vooral mannelijke werknemers tot 50 jaar

Voornamelijk medewerkers in de leeftijd tot 50 jaar hebben behoefte aan een opleiding en zijn ook daadwerkelijk voornemens om binnen twee jaar een opleiding te gaan volgen. Opvallend is dat meer mannen (56%) van plan zijn om binnen twee jaar een opleiding te gaan volgen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie