Naar inhoud

Grote omzet-boost voor Nederlandse retail door Black Friday

Tijdens Black Friday zien Nederlandse retailers hun omzet steeds verder stijgen. De oorspronkelijk Amerikaanse uitverkoopdag bij de start van het feestdagenseizoen – in 2018 op vrijdag 23 november, vandaag dus – zorgt in heel Europa voor een verkoop-boost. Zeker in Nederland neemt de omzet snel toe. In 2015 was deze dag nog goed voor een omzetstijging van 77 procent vergeleken met een normale dag in november. Vorig jaar boekten retailers 338 procent meer omzet.

Dit blijkt uit cijfers van Criteo, het advertentieplatform voor het open internet.

Verkooppiek tijdens Black Friday

In de landen om ons heen is ook een verkooppiek te zien op Black Friday, maar de percentages zijn minder spectaculair dan die in Nederland. In België lagen de verkopen op de vrijdag vorig jaar 165 procent hoger dan tijdens een gewone dag in november. In Duitsland is die stijging met 82 procent bescheidener. In het Verenigd Koninkrijk blijft de koopgekte, geheel volgens de spreekwoordelijke flegmatieke volksaard, ook binnen de perken. De omzetten tijdens Black Friday laten al jaren een plus van rond de 60 procent zien. In Nederland neemt de omzetpiek nog steeds snel toe: van 42 procent in 2014, 77 procent in 2015, 162 procent in 2017 naar 338 procent vorig jaar.

Geïntegreerde marketingaanpak

Volgens Pepijn Breijder, managing director Benelux & Nordics bij Criteo, liggen er dus goede kansen voor winkeliers en webshops voor de komende feestdagenperiode. Wel is het volgens hem belangrijk dat winkeliers en merken zich in deze periode onderscheiden door een persoonlijke service en door te werken aan de opbouw van klantloyaliteit: “Een geïntegreerde marketingaanpak is de beste garantie voor een goed resultaat. Daarin spelen data een cruciale rol. Zonder accurate gegevens heb je een onvolledig beeld van de consument en diens wensen.”

Mobiele apps voor e-commerce

“Daarbij heeft mobiele e-shopping een steeds groter aandeel”, duidt Breijder. “App-transacties namen vorig jaar met bijna 50 procent toe vergeleken met het jaar ervoor. Mobiele apps voor e-commerce genereren ook hogere conversiepercentages – in sommige landen 3 tot 5 keer hoger dan via browser. Zeker in de aanloop naar én tijdens Black Friday is het voor Nederlandse retailers extra belangrijk om klanten op de juiste manier te bereiken met het juiste aanbod. Er staat veel op het spel voor hen. Als de trend zich doorzet, realiseert de Nederlandse detailhandel vandaag weer een omzetrecord.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie