Naar inhoud

Grote onduidelijkheid bij consumenten over beheer klantdata

De discussie over privacy in het digitale domein heeft onlangs nieuwe impulsen gekregen. Dat komt mede door het referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) en vooral de onthullingen over het dubieuze gebruik van Facebook-gegevens door Cambridge Analytica. Maar tegelijkertijd heeft 88 procent van de consumenten geen idee wie of welk bedrijf beschikt over zijn of haar persoonlijke data. Ondanks de geringe kennis van welke bedrijven over die persoonsgegevens beschikken, vertrouwt bijna twee derde van de Nederlanders erop dat die data veilig zijn bij de bedrijven die deze in hun bezit hebben.

Aandacht voor privacy

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.050 Nederlanders over de invloed van de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze Europese privacywetgeving treedt op 25 mei 2018 in werking en is in Nederland ook bekend als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De studie is uitgevoerd in opdracht van securitydienstverlener Gemalto.

Vertrouwen in bedrijven

“Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf moeite voor te doen”, aldus Dirk Geeraerts, identity & data protection expert bij Gemalto. “Bedrijven moeten, zeker met het oog op de nieuwe privacywetgeving, goed nadenken over de data waarover zij beschikken en dit optimaal beveiligen middels encryptie en andere methodes zoals authenticatie. Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen. Samen sta je sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf immers niet meer de vraag of, maar wanneer je gehackt wordt.”

Veiliger door de GDPR

Ondanks het in bedrijven gestelde vertrouwen, voelt 40 procent van de consumenten zich nog veiliger door de komst van GDPR. Consumenten verwachten dat de overheid en daarmee privacywetgeving zich richt op het recht om vergeten te worden (32%) en het recht op transparantie over hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken (31%). Een kwart van de Nederlanders wenst vooral inzage in een volledig overzicht van de persoonsgegevens die een bedrijf bewaart, terwijl eenvoudige toegang tot de persoonsgegevens die bedrijven bezitten voor slechts 11 procent relevant is.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie