Naar inhoud

Grote verschillen tussen zoekresultaten op desktop en mobiel

Het algoritme van Google is als de receptuur van Coca-Cola: de exacte invulling is een goed bewaard geheim. De zoekmachine is dan ook dankbaar voer voor specialisten op het gebied van search engine optimization, die collectief hebben vastgesteld dat search voortdurend aan veranderingen onderhevig is. Niet vreemd als je bedenkt dat we ooit alleen achter een personal computer zoekopdrachten intypten. Tegenwoordig zoeken we veel meer via mobiele devices en weldra vooral via voice.

Onlinemarketingplatform SEMrush heeft in mei 2019 in totaal 50.000 willekeurige keywords in de Amerikaanse database onderzocht om te achterhalen hoe verschillend de search engine result pages zijn voor dezelfde zoekopdracht op verschillende platforms. Kortom, hoe presteren zoektermen op desktops of laptops en hoe verschilt dit van de prestatie op mobiele apparaten als tablets en smartphones?

Grote afwijking desktop versus mobiel

Er zijn veel afwijkingen tussen de twee platforms. Hoewel het niet gaat om extreme verschillen, behoudt slechts 13 procent van de websites exact dezelfde positie op de verschillende apparaten. De resultaten wijken af door de verschillende SERP-functies en uiteraard de ruimte op het beeldscherm. Geconcludeerd kan worden dat het verschil in hoe mensen een apparaat gebruiken een flinke impact heeft op de gebruikerservaring en dus de zichtbaarheid van een website. Omdat het aandeel van mobiel verkeer wereldwijd steeds meer bandbreedte verbruikt, wordt dit een punt van zorg. Het wordt voor bedrijven namelijk steeds lastiger een sterke positie op de SERP’s te behouden.

SEMrush maakt gebruik van haar tool voor organic research om afwijkingen in de uniform resource locators en de domeinpositie te onderzoeken. Hiermee heeft het in mei 2019 50.000 willekeurige keywords in de Amerikaanse database onderzocht. Het bedrijf heeft snapshots gemaakt van desktop-SERP's en deze vergeleken met snapshots van mobiele SERP's voor dezelfde zoekopdracht. Vervolgens hebben ze gekeken naar de verschillen op het niveau van URL’s en domeinen. Door op domeinniveau te analyseren en niet alleen op specifieke pagina’s, wordt er rekening gehouden met mobiele versies van pagina’s met verschillende URL’s.

URL-afwijkingen

Gegevens over de URL-afwijkingen geven een algemeen beeld van het aantal pagina's dat hun posities verliest bij mobiel zoeken. Maar hoeveel webpagina's verliezen hun zichtbaarheid bij mobiel zoeken? De analisten hebben bijgehouden hoeveel pagina's hun positie bij mobiel zoeken verliezen ten opzicht van de desktopresultaten. Maar liefst 30 procent van de pagina's die aanwezig zijn op de eerste pagina van desktop-zoekresultaten, wordt buiten de top 10 van resultaten gehouden bij mobiel zoeken. In de tabel is te zien hoeveel desktopresultaten op mobiele apparaten uit de top 10, top 30 en top 100 zijn gevallen.

Afwijkingen van domeinpositie

Hoeveel domeinen zijn van positie veranderd bij mobiel zoeken? In een tabel is weergegeven hoeveel domeinen hun positie behouden. Slechts 13 procent van de websites heeft dezelfde positie op verschillende apparaten. De analisten hebben geteld hoeveel plaatsen domeinen zijn verschoven bij mobiel zoeken; respectievelijk een, drie of tien posities van hun plaats op desktops.

Het verschuiven van een positie lijkt misschien niet zo belangrijk, maar website-eigenaren moet er wel rekening mee houden dat de pagina's voor het zoeken op mobiel en op het bureaublad verschillende scroldiepten en klikfrequenties hebben. In vergelijking met desktops heeft het uit de top 3 van mobiele resultaten vallen een drastisch effect op de hoeveelheid verkeer naar een website.

Optimaliseer website voor mobiel gebruik

Voor onlinemarketeers is het dus van cruciaal belang om een website te optimaliseren voor het gebruik op mobiele apparaten. Alleen zo wordt deze door Google op de juiste waarde en relevantie geschat, temeer omdat Google mobiele sites eerst indexeert. Men kan zich dus niet langer baseren op de ranking van een website op desktop of laptop. Ook is het zaak het organische verkeer van mobiele apparaten in kaart te brengen en vast te stellen via welke keywords dit gebeurt. Hierop dient vervolgens een specifieke keyword-strategie te worden ontwikkeld. Zo weten klanten de website ook via mobiele apparaten makkelijk te vinden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie