Naar inhoud

Grote verwachtingen van chatbots en artificial intelligence

Het realiseren van een data-gedreven organisatiecultuur (40%) wordt door Nederlandse marketingprofessionals als belangrijke uitdaging gezien voor bredere implementatie van de inzet van data driven marketing. Ook zijn er grote verwachtingen voor nieuwe toepassingen. Zo verwacht 59 procent van de marketeers een stijgend budget voor chatbots en het gebruik van artificial intelligence is bijna verdubbeld van 9 procent naar 16 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 192 marketingprofessionals in Nederland, dat is uitgevoerd door de branchevereniging voor data en marketing DDMA in samenwerking met het Center for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Data Driven Marketing Onderzoek – Editie 2018’.

Cultuur en mensen boven technologie

De meest genoemde uitdaging in 2018 is het realiseren van een data-gedreven cultuur (40%) binnen de organisatie, gevolgd door techniek, systemen en tooling (39%). Daarna worden betere samenwerking (30%) tussen verschillende afdelingen – zoals marketing, communicatie, IT en managementteam – en meer kennis en vaardigheden bij medewerkers (30%) genoemd.

Dit in combinatie met het gelijk blijven van de bedrevenheid met data-gedreven marketing op bestuursniveau laat zien dat de menselijke factor belangrijk is voor het succes van data driven marketing. Minder dan de helft (48%) zegt dat zijn organisatie beslissingen neemt op basis van data. Een kwart (26%) zegt nog steeds de onderbuik te volgen.

“Data-gedreven marketing ontwikkelt zich razendsnel en biedt heel veel kansen voor organisaties om een betere klantinteractie te realiseren”, aldus Diana Janssen, directeur van DDMA. “De resultaten onderstrepen het belang van een data driven mindset om in de hele organisatie de volle potentie van data driven marketing te benutten.”

Opbrengsten data driven marketing en toekomstige technologieën

De meest genoemde opbrengsten van data driven marketing zijn hogere effectiviteit van de marketingacties (48%), meer inzicht in de klanten (41%) en beschikking hebben over meer of betere klantdata (31%). Hieruit kun je opmaken dat dit jaar meer nadruk lag op efficiëntie dan op groei.

Marketing automation, zoals bijvoorbeeld in search, wordt nu als meest gebruikte technologie voor data driven marketing genoemd. De meerderheid (55%) is hier al mee bezig en bij 17 procent staat de inzet ervan op de planning.

Artificial intelligence is de technologie die momenteel nog het minst wordt ingezet. Het gebruik is gestegen van 9 procent vorig jaar naar 16 procent dit jaar, bijna een verdubbeling. Het aantal bedrijven dat het op de planning heeft, is gestegen van 14 procent in 2017 naar 17 procent dit jaar. Kunstmatige intelligentie wordt als een van de meest veelbelovende trends in data driven marketing genoemd.

Verwachtingen van data driven marketing in 2019

Een meerderheid (59%) verwacht dat het budget voor chatbots in 2019 stijgt en bijna de helft (46%) verwacht dan ook chatbots te gebruiken. Andere marketingkanalen waarvoor een budget toename wordt verwacht zijn: mobiele app, website, online display advertisement, search en social media. Men verwacht budgetdaling voor direct non-mail, telemarketing, direct mail, street, door-to-door en above the line.

De top 3 meest gebruikte kanalen in 2018 bestaat uit: website (97%), social media (94%) en e-mail (94%). De eigen website is altijd een belangrijk kanaal geweest, gevolgd door e-mail. Dit jaar deelt e-mail de tweede plek met social media.

“Op het gebied van marketing analytics is nog veel winst te behalen”, verwacht Jesse Weltevreden, hoogleraar digital commerce aan de Amsterdam University of Applied Sciences. “De meerderheid van de bedrijven maakt nog geen gebruik van datavisualisatie, predictive analytics en machine learning. Dat verandert de komende jaren echter snel.”

Transparantie over het gebruik van klantdata belangrijk

Van de ondervraagde organisaties is 73 procent van mening anno 2018 voldoende transparant te zijn over het gebruik van persoonlijke data van consumenten. De eerder dit jaar gepubliceerde ‘DDMA Privacy Monitor 2018’ leert dat 79 procent van de consumenten transparantie over hoe persoonlijke gegevens verzameld en gebruikt worden als een van de belangrijkste voorwaarden zien om die gegevens te delen met bedrijven.

Meningsverschil over wie het meest profiteert van klantdata

Een meerderheid van de organisaties (78%) is van mening dat consumenten profiteren van de data die zij afstaan. 6 op de 10 organisaties vinden dat consumenten zich onvoldoende bewust zijn van de voordelen die het hen oplevert om persoonlijke data te delen. Het privacy-onderzoek leert ook dat consumenten de voordelen zelf minder zien. Zo zegt 80 procent van de consumenten dat bedrijven het meeste profiteren van de uitwisseling van gegevens.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van DDMA.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie