Naar inhoud

Grote vraag naar marketing- en salesmedewerkers

Marketeers en verkopers zijn bijzonder gewild op de arbeidsmarkt. De vraag naar salesmedewerkers is bijvoorbeeld verviervoudigd gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De ontwikkeling is kenmerkend voor het vakgebied marketing, sales en communicatie. Het valt op dat naast de vraag naar salesmedewerkers ook de vraag naar marketingmedewerkers, salesmanagers en accountmanagers sterk stijgt. Ook online marketeers zijn gewild. Het aanbod van professionals in genoemde functies is echter schaars.

Krapte op de arbeidsmarkt

Dit blijkt uit de periodieke arbeidsmarktanalyse van recruitmentbureau Yacht. In het algemeen is het totaal aantal marketing-, sales- en communicatievacatures met 1 procent gedaald. Het valt vooral op dat er meer vraag is naar medewerkers op uitvoerend niveau in marketing en sales. Daarnaast is het moeilijk goede professionals te vinden waardoor krapte voor deze functies ontstaat op de arbeidsmarkt.

Groei aanbod vacatures naar functie

Stijging van aanbod van vacatures naar functie in procenten ten opzichte van kwartaal twee 2015:

  1. Salesmedewerker: + 444%
  2. Marketingmedewerker: + 97%
  3. Salesmanager: + 49%
  4. Accountmanager: + 35%
  5. Online marketeer: + 26%

Spanning op arbeidsmarkt

“We zien een duidelijke groei in marketing- en salesvacatures binnen alle sectoren”, aldus Alwin Schumacher, principal sales consultant bij Yacht. “De grote vraag naar marketingkandidaten in het algemeen en de behoefte aan specifieke kennis of werkervaring in het bijzonder, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing, leidt tot extra spanning op de arbeidsmarkt. Opdrachtgevers zouden naast harde criteria – zoals werkervaring, opleiding en systeemkennis – ook zachte criteria , dat wil zeggen competenties, in ogenschouw moeten nemen. Wanneer bedrijven daar bij de selectie van personeel meer rekening mee houden, kan de spanning op de arbeidsmarkt enigszins afnemen.”

Toenemende vraag naar online marketeers

“We zien ook dat bedrijven online en technologie steeds verder integreren in hun bedrijfsvoering”, zegt Mirella Schoolderman, commercieel manager bij de recruiter. “Marketing is niet nieuw, maar ontwikkelingen in technologie en de manier waarop consumenten informatie vergaren, vraagt om aanpassing. Dit verklaart de toenemende vraag naar online marketeers die bedrijven kunnen adviseren hoe zij doelgroepen ook online beter kunnen bereiken.”

Schaarste arbeidsmarkt in marketing en sales

Schaarse profielen tweede kwartaal 2016:

  1. Online marketeer
  2. Productmarketing manager
  3. Marketeer
  4. Accountmanager
  5. Productmanager

De functie van online marketeer stijgt van een tweede naar de eerste plek. Het valt vooral op dat het aantal regio's waar schaarste ontstaat in deze functie groeit. De vraag naar bovengenoemde vijf functies is hoger dan het aanbod waardoor krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. Krapte in marketing- en salesfuncties is vooral zichtbaar in de regio's Amsterdam, Utrecht, Gelderland en Oost-Brabant.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie