Naar inhoud

Grote vraag naar specialistische marketeers

De gunstige economische omstandigheden van dit moment vertalen zich in de groeiende vraag naar deskundig personeel. Het aantal vacatures binnen het vakgebied marketing en communicatie is in het derde kwartaal van 2015 met ruim 31 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Met name marketeers die gespecialiseerd zijn in search engine advertising (SEA), search engine optimization (SEO) en e-commerce blijken bijzonder in trek.

Investeringen marketing en sales

Dit leert een arbeidsmarktanalyse van Yacht, dochteronderneming van uitzendorganisatie Randstad. Uit het onderzoek komt naar voren dat bedrijven in deze goede tijden met name inzetten op marketing en sales. De vraag naar professionals op het gebied van e-commerce, online marketing en sales is dan ook sterk gestegen.

Graadmeter voor groei

Toenemende investeringen in marketing en sales zijn doorgaans een graadmeter voor de groei van organisaties”, stelt Janine Bos, directeur marketing & communicatie van Randstad Groep Nederland. “Het zegt iets over het terugkerend vertrouwen, er gaat durf en ambitie vanuit. Uiteindelijk fungeert dat als katalysator voor de gehele organisatie.”

Online marketing en e-commerce

Opvallendste stijgers zijn vacatures voor productmarketeer, SEO-marketeer en internetmarketingprofessional. De vraag naar deze functies is meer dan verdubbeld. Al eerder zijn duidelijke veranderingen gesignaleerd in de functieomschrijvingen van marketeers. Zij worden steeds vaker verantwoordelijk voor de resultaten op het terrein van online en e-commerce.

Snijvlak tussen ICT en marketing

Toch blijft ook de vraag naar dedicated online marketingfuncties onverminderd stijgen:

  • SEA-consultant 83 procent;

  • SEO-consultant 66 procent;

  • E-commerce-marketingmanager 59 procent.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar profielen op het snijvlak tussen ICT en marketing zichtbaar, zoals CRM-data-experts en e-commerce-platformspecialisten.

Gekwalificeerde professionals

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) bevestigt deze bevindingen. De beroepsvereniging ziet bovendien de vraag naar bijvoorbeeld business developers stijgen. “Dat het aantal marketing-, communicatie- en salesvacatures stijgt is een goede ontwikkeling”, aldus Martin Huisman, directeur van NIMA. “Dat betekent dat bedrijven weer groeien en als gevolg daarvan durven te investeren in gekwalificeerde professionals.”

Minder vraag naar leidinggevenden

In absolute aantallen genereren de traditionele marketing- en communicatiefuncties nog steeds de meeste vacatures. Productmanager, communicatiedeskundige en online marketeer vormen de top-3. De vraag naar leidinggevenden binnen het vakgebied marketing en communicatie steeg minder hard.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie