Naar inhoud

H&M dominineert het Nederlandse digitale domein

In hun eigen sector zijn de Nederlandse merken ING, Albert Heijn, Ziggo, Centraal Beheer, Heineken en Nuon digitaal het meest dominant aanwezig. Toch moeten deze bedrijven op Nederlandse bodem uiteindelijk hun absolute meerdere erkennen in het Zweedse H&M. De Scandinavische gigant blijkt competitief uitermate sterk in verschillende digitale kanalen, waaronder website, sociale kanalen, online video, zoekmachine-optimalisatie (SEO) en apps.

Digitale prestatiekloof

“Er gaapt een kloof tussen wat klanten verwachten en ervaren van een merk in de huidige digitaliserende wereld”, zegt Martin Hermsen, partner bij het consultancybureau Dicitas Consulting en verantwoordelijk voor de praktijk van customer & channel. “Het dichten van deze zogeheten digitale prestatiekloof is voor veel bedrijven een serieuze uitdaging. Hierbij is allereerst belangrijk te weten hoe goed bedrijven digitaal presteren.”

Zichtbaarheid bedrijven

Hermsen stelt dat zijn bureau deze prestaties voor het eerst goed inzichtelijk heeft gemaakt. Een omvangrijk onderzoeksteam in Nederland en Azië scande hiervoor langdurig de zichtbaarheid van tientallen prominente bedrijven op Nederlandse bodem in verschillende markten als foodretail, overige retail, verzekeringen, banking, nutsbedrijven, telecommunicatie en fast moving consumer goods. Het onderzoeksteam deed dit eveneens voor de Belgische markt, Azië en Australië.

Retail bovengemiddeld

Retail is de best presterende sector in het onderzoek. Alle retailers in het onderzoek scoren boven het landelijke gemiddelde met H&M aan kop. Daarnaast scoort retail als beste in de categorie social, met een flinke voorsprong op verzekeraars, de laagst scorende sector. Retailers zijn dit jaar dan ook maatgevend in het onderzoek. Ze worden op de voet gevolgd door telecomproviders en banken. Waar overigens nog winst te behalen valt voor retailers, is de categorie apps. ING, Albert Heijn, Ziggo, Centraal Beheer, Heineken en Nuon prijken binnen hun eigen bedrijfstak bovenaan de digitale ranglijst.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie