Naar inhoud

Hamsterschaamte en ontkenningsgedrag domineren nu Nederland

Het is hoog tijd voor een duidelijke vraag. Hoeveel respect toon je als Nederlander voor vakkenvullers en caissières als je momenteel zonder mondkapje een supermarkt betreedt? Of is dat een retorische vraag? Een vaststaand feit is echter dat Nederland hard op weg is naar een tweede intelligente lockdown om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Ondertussen is het grote vingerwijzen begonnen, terwijl met name verschillende oppositiepartijen in de Tweede Kamer beter hun eigen achterban aan kunnen spreken op onverantwoord gedrag. Het is het volgende teken van een collectief geheugenverlies, want Nederlanders zijn inmiddels ook vergeten dat ze medio maart van dit jaar bijvoorbeeld massaal toiletpapier gehamsterd hebben.


Hamsterschaamte en ontkenningsgedrag in Nederland

Bijna twee derde (61%) van de Nederlanders heeft tijdens de eerste piek van de COVID-19-pandemie misgegrepen op bepaalde producten, omdat deze niet meer op voorraad waren. En dat terwijl slechts een vijfde van de Nederlanders zegt in die periode producten zoals bloem, pasta en wc-papier extra te hebben ingeslagen. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van technologiebedrijf Manhattan Associates. Het heeft er dus alle schijn van dat niet alle Nederlandse consumenten durven toe te geven dat ze in die periode producten hebben ingeslagen en last hebben van hamsterschaamte.

Minder bezoeken aan verschillende supermarkten

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat slechts 15 procent van de Nederlanders momenteel aangeeft producten als pasta, bloem en toiletpapier in te willen slaan als er weer een intelligente lockdown wordt afgekondigd – waar het ondertussen ernstig op begint te lijken. Daarnaast zegt 44 procent van de Nederlandse consumenten dat zij tijdens de eerste piek van de COVID-19-pandemie bij minder verschillende supermarkten boodschappen hebben gedaan dan daarvoor.

Flexibiliteit nu noodzakelijk voor ondernemingen

“We hebben de afgelopen maanden wel gezien dat het vrijwel onmogelijk is om vooraf exact te voorspellen wat supermarkten en retailers staat te wachten”, duidt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux & Duitsland bij Manhattan Associates. “Het enige dat we met zekerheid kunnen zeggen, is dat bedrijven die voldoende flexibel zijn snel en effectief kunnen reageren op de uitdagingen van de COVID-19-pandemie.”

L’Oréal Paris sluit overeenkomst met Manhattan Associates

Cosmeticabedrijf L’Oréal Paris heeft voor de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management gekozen, de schaalbare en flexibele oplossing die gebaseerd is op software as a service (SaaS) van Manhattan Associates. De eerste implementatie wordt medio 2021 verwacht en wordt naar verwachting eind 2023 wereldwijd in de distributiecentra van het cosmeticaconcern geïmplementeerd.

“Ons wereldwijde netwerk van fulfilmentcentra zorgt ervoor dat de juiste producten op het juiste moment bij de consument terechtkomen, met zo min mogelijk impact op het milieu”, vertelt Francisco Garcia Fornaro, group supply chain director bij L'Oréal Paris. “Met dit warehouse management system (WMS) hebben we een oplossing die onze flexibiliteit verbetert door de digitalisering, efficiëntie-optimalisatie en productiviteitsverbetering van onze distributiecentra.”

De supplychaintechnologie is 's werelds eerste cloud native warehousemanagementsysteem dat in staat is om elk aspect van de distributie samen te brengen. Daarnaast hoeft het systeem nooit te worden geüpgraded. Dit nieuwste aanbod in de cloudgebaseerde producten en diensten van Manhattan Associates is volledig gemaakt van microservices en zorgt voor meer snelheid, aanpassingsvermogen en gebruiksgemak binnen de distributiecentra van L'Oréal Paris.

“We zijn erg enthousiast dat we het zorgvuldige wereldwijde selectieproces hebben doorstaan en dat we de innovatie, schaalbaarheid en flexibiliteit van ons warehousemanagementsysteem naar het wereldwijde supplychainnetwerk van dit cosmeticabedrijf kunnen brengen”, zegt Henri Seroux, senior vice president EMEA bij Manhattan Associates.”De geplande wereldwijde uitrol begint in Europa. Met het team dat de volledige implementatie levert, laten we de volledige capaciteit zien die we multinationale, toonaangevende merken als L'Oréal Paris kunnen bieden.“


De juiste technologie inzetten in organisaties

“Een aantal supermarkten in Nederland had in het begin van de eerste intelligente lockdown moeite om de vraag bij te houden”, geeft Pieter Van den Broecke aan. “Tegelijkertijd gooiden restaurants producten weg, omdat deze bedorven waren door het gebrek aan klanten. Het duurde even voordat alle systemen waren aangepast. Door in te spelen op het consumentengedrag en te beschikken over de juiste technologie in je supplychain, kun je op tijd signaleren welke producten populair zijn en hoe het ervoor staat met je voorraad.”

Inspelen op piekmomenten in de supplychain

“Dat is een aanpak die niet alleen bij een mogelijke tweede intelligente lockdown bijzonder relevant is, maar ook bij andere piekmomenten van groot belang is”, stelt Pieter Van den Broecke. “Technologie die net zo flexibel en wendbaar is als je klanten zich gedragen, is eigenlijk een must in deze tijd. Zo kan het volledige bevoorradingsproces – van alle activiteiten in de distributiecentra tot aan de levering in de winkels of bij mensen thuis – snel worden opgeschaald als dat nodig is.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie