Naar inhoud

Heavy shoppers drijven de e-commerceaanwas in Nederland aan

Heavy shoppers zijn de drijvende kracht achter de groei die de Nederlandse e-commercesector kent sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie. 32 procent van die aanwas komt namelijk op het conto van deze consumenten, die meer dan tien online aankopen per maand doen. 14 procent van de consumenten in Nederland mag als heavy shopper beschouwd worden. Sinds maart 2020 is dit segment in grootte verdubbeld en is nu goed voor 43 procent van de aankopen via het internet.

Nederlandse heavy shoppers zijn echter niet evenredig vertegenwoordigd in de productcategorieën voor e-commerce. Zo zijn zij in de productcategorie tuinbenodigdheden bijvoorbeeld goed voor 59 procent van de aankopen, in mode voor 47 procent van de aankopen en in media & entertainment voor 37 procent. Dat blijkt uit een onderzoek onder 3.400 Nederlandse consumenten van AfterPay Insights, het kennisplatform van de gelijknamige betalingsprovider.

Groei e-commercesector

“Het is duidelijk dat de groei van de Nederlandse e-commercesector aangedreven wordt door bestaande e-commerceklanten”, duidt Johan Rönnerman, senior vice president bij AfterPay. “Maar de instroom van nieuwe consumenten verschilt per categorie. De modesector is er op dit moment in geslaagd om de meeste nieuwe kopers aan te trekken.”

Mijden fysieke winkels

Nederlandse consumenten hebben in de tweede helft van april 2020 meer online gekocht, vooral om te voorkomen dat zij in aanraking komen met andere mensen in fysieke winkels (55%). Daarnaast hebben zij in die periode juist minder online aangeschaft als gevolg van onder andere de financiële onzekerheid in de samenleving (26%), hun beperkte financiën (27%) en hun wens om lokale fysieke winkels te ondersteunen (22%).

Zorgen over coronavirus

Het e-commercegedrag van Nederlandse consumenten wordt blijkbaar beïnvloed door zorgen over het coronavirus. Maar ook is geconstateerd dat de bezorgdheid onder Nederlandse consumenten sinds eind maart van dit jaar is afgenomen. De zorg over de gezondheid is gedaald van 53 procent in de tweede helft van maart naar 44 procent in de tweede helft van april. In diezelfde periode zijn de zorgen over financiën eveneens afgenomen van 36 procent naar 32 procent.

Bekendheid webshop

Net als het aantal e-commerceaankopen zijn de eisen van Nederlandse consumenten ten opzichte van webshops toegenomen. Bij het kiezen van een webshop eist 29 procent van de Nederlandse consumenten dat een winkel bekend is en 20 procent van de Nederlanders verlangt dat de webshop een breed assortiment aan producten op voorraad heeft.

Betrouwbare levering

24 procent van de Nederlandse consumenten eist dat een webshop betrouwbare levering biedt en 16 procent geeft aan dat een goede klantenservice essentieel is bij het beslissen welke webshop gebruikt wordt. Deze eisen spelen allemaal in op de behoefte van de Nederlandse consumenten om zich veilig te voelen tijdens het online winkelen gedurende de pandemie.

Behoeften consumenten

Tevens is onderzocht in hoeverre webshops erin slagen te voldoen aan de behoeften van consumenten te voldoen. Zo blijkt uit het onderzoek dat Nederlandse consumenten het meest tevreden zijn met de prestaties van webshops met betrekking tot de verzending en bezorging alsmede het betaalproces. De laagste klanttevredenheid wordt gemeten voor klantenservice en het retourproces.

Bediening klanten

De klanttevredenheid voor snelle leveringstijden is met een daling van 10 procent het meest afgenomen, voornamelijk als gevolg van de eisen van heavy shoppers. “Om heavy shoppers aan te trekken en te behouden moeten Nederlandse webshops zich richten op een snelle bezorging”, stelt Christer Sjökvist, chief insights analyst bij AfterPay Insights. “Daarnaast dienen zij klanten te helpen om hun zorgen over besmetting via pakketten te overwinnen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie