Naar inhoud

Hebben wij in de nabije toekomst nog wel marketeers nodig?

Over kunstmatige intelligentie is al veel gezegd en geschreven. In Nederland zien we echter vooralsnog enige mate van terughoudendheid in de toepassing van artificiële intelligentie. Maar inmiddels zijn machines beter in staat ernstige huidziektes te diagnosticeren dan dermatologen, kun je met artificial intelligence en machine learning muziek componeren en heeft een AI-assistent een aanzienlijk deel van een heus boek geschreven. Als je dit in je achterhoofd houdt, is de veronderstelling niet vreemd dat AI-toepassingen op termijn cruciale taken overnemen van ervaren onlinemarketeers.


Artificial intelligence

De eerste stappen in deze door artificial intelligence (AI) gedreven digitale marketing zijn ondertussen al gezet. Een voorbeeld daarvan is Pathfinder, een in Londen gevestigde start-up die artificiële intelligentie gebruikt om e-commercebedrijven te ontlasten in het campagnemanagement. Het gedachtegoed achter deze organisatie is dat het starten van een webshop tegenwoordig weliswaar een fluitje van een cent is, maar een succesvolle webwinkel opbouwen hele andere koek is.

Digital advertising

Dat komt doordat de dagen van goedkope digital advertising definitief voorbij zijn. Ondernemingen in de e-commercebranche hebben vandaag de dag ervaren marketeers en forse budgetten nodig om te kunnen concurreren met bolwerken als Alibaba en Amazon – of dichter bij huis bol.com en Wehkamp. Het is met name voor kleine bedrijven in deze sector uitermate lastig om op te boksen tegen deze dominante platformen en het hoofd boven water te houden.

Voor deze kleine of startende partijen springen ze bij Pathfinder in de bres. De start-up helpt kleine e-commercebedrijven vooruit door de rol van het marketingteam te automatiseren en gepersonaliseerde campagnes te creëren om de conversie te stimuleren, verloren klanten terug te halen en de uitgaven aan advertising doelmatig te verhogen – geheel geautomatiseerd en slechts een fractie van de huidige tijd en kosten vereisend.

De ontmoetingsruimte waar je interacteert via chat – De campagne die voor je wordt gecreëerd als resultaat

Het shoppersprofiel dat wordt gemaakt – Het dashboard om de prestaties bij te houden

Diversiteit in e-commerce

“Bij ons leeft de overtuiging dat e-commerce divers dient te zijn”, stelt Dan Stearn, oprichter van Pathfinder. “Daarom pleiten wij voor een landschap met onafhankelijke ondernemingen en willen we kleine teams in staat stellen te concurreren met grote teams, ongeacht het budget. Het is onze missie om marketing op ondernemingsniveau te democratiseren met behulp van een virtuele assistent die zelfstandig opereert.”

“Op deze manier beogen we het speelveld te egaliseren en zelfstandige winkels met hooguit twee of drie medewerkers net zo effectief te laten opereren als ondernemingen met marketingafdelingen die bestaan uit wel 20 fulltime-equivalenten. Aan onze virtuele assistent is zes jaar research & development vooraf gegaan en de tool is het eerste product dat artificiële intelligentie gebruikt om geavanceerde campagnes op de automatische piloot te produceren.”

Virtuele assistent

De virtuele assistent onderscheidt zich op drie manieren:

1. Het werkt autonoom

Medewerkers van een e-commercebedrijf communiceren via een chatfunctie en na een kort gesprek bouwt de virtuele assistent effectieve campagnes in de unieke stijl van de webshop. E-mails worden geschreven, klantreizen worden ontworpen, logica wordt getest en geautomatiseerde tracking wordt automatisch ingesteld. Terwijl de ondernemers altijd het laatste woord hebben over de producten en diensten die op de markt worden gebracht, werkt de virtuele assistent in grote lijnen autonoom. Bovendien werkt de assistent snel – de campagnes staan live in luttele minuten, niet in enkele maanden.

2. Het bestudeert, leert en groeit

De virtuele assistent is hongerig naar kennis. Deze leert van campagnes, van winkeldata en van iedere interactie tussen de onderneming en haar klanten. De assistent tracht bestaande campagnes te overtreffen met gefragmenteerde testen – dus hoe langer de tool actief is, des te slimmer deze wordt. De virtuele assistent gedraagt zich bijzonder verantwoordelijk en houdt de medewerkers op de hoogte van de gegenereerde inkomsten en rapporteert wekelijks over de werkende campagnes en de verbeterpunten.

3. Het betaalt zichzelf terug

Pathfinder biedt een gratis abonnement waarmee in slechts enkele clicks een eerste campagne kan worden opgezet. Deze gratis versie is niet gebonden aan een tijdsperiode. Mochten ondernemers echter overtuigd zijn van het rendement van de virtuele assistent en meer functionaliteiten willen, dan kunnen ze een upgrade overwegen naar een krachtigere versie.

Kortom, Pathfinder streeft naar een nieuwe definitie van marketing in kleine organisaties. Dit wil de start-up doen door die bedrijven te helpen in de concurrentiestrijd met veel grotere ondernemingen. Tegelijkertijd wordt een indruk gegeven van de aanblik van marketing in het tijdperk van artificial intelligence. De virtuele assistent is gratis beschikbaar voor alle gebruikers van het e-commerceplatform Shopify.

Rol van marketeers

Deze ontwikkeling rechtvaardigt de vraag of artificiële intelligentie op termijn definitief cruciale taken van onlinemarketeers overneemt. Hoewel computers toch echt aanzienlijk beter kunnen rekenen dan mensen, is er nog geen reden voor acute ongerustheid. Wel benadrukt dit de verschuiving naar het creatieve aspect van de marketingtaken. Immers, onderscheid volgt uit creativiteit. De muziek van Thom Yorke is namelijk stukken indrukwekkender dan die van een willekeurige AI-assistent. En Theo Maassen heeft overduidelijk meer gevoel voor humor dan bijvoorbeeld Siri, de spraakassistent die alleen onbedoeld grappig uit de hoek kan komen.

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie