Naar inhoud

Helder doel basis voor succesvolle campagne in social media

Dat het gebruik van social media de afgelopen jaren ingrijpend veranderd is in de marketing- en communicatiebranche behoeft geen verdere uitleg. Maar hoe je deze kanalen nou echt goed inzet, dat is voor veel bedrijven en marketeers nog steeds een enorme uitdaging. Het is een zeer bewegelijke markt, die voortdurend groeit en zich in rap tempo ontwikkelt. Hoe blijf je nu de concurrentie voor? Hoe zorg je ervoor dat je jouw netwerk bereikt? En nog belangrijker, hoe boei je en blijf je boeien waardoor jij je doelstelling bereikt?

Social media

Deze vragen zijn ruimschoots aan bod gekomen tijdens de ‘Social Media Week’, dat jaarlijks in 25 steden wereldwijd plaatsvindt. Het is een van 's werelds toonaangevende conferenties én een inspirerend nieuwsplatform. De week biedt merken, bureaus en technologieleveranciers de nieuwste inzichten en trends op het gebied van marketing, communicatie, social media, technologie en innovatie. En niet te vergeten, toegang tot een wereldwijde community van communicatieprofessionals.

Doelstelling campagne

Dit jaar brengt het met het wereldwijde thema ‘Closer’ een ode aan connectiviteit en de kracht die technologie biedt om mensen dichter bij elkaar te brengen. De Nederlandse editie heeft van 14 tot en met 16 november 2018 plaatsgevonden in COMM, het museum voor communicatie in Den Haag. Tijdens het evenement hebben Martijn Zijerveld van CROWD. en Denis Doeland van DDMCA de doelstelling van een campagne voor social media centraal gesteld tijdens hun sessie ‘The evolution of endorsement’.

Belangrijkste uitgangspunt

De doelstelling is volgens Martijn Zijerveld het belangrijkste uitgangspunt als het gaan om het bedenken van een succesvolle campagne voor social media: “Als je niet goed in kaart hebt gebracht wat de doelstelling is, of dit nu van een merk, product of persoon is, ben je bij voorbaat kansloos. De doelstelling vaststellen en die ook bewaken tijdens het uitdenken van een campagne is cruciaal voor een succesvolle campagne.” En dit is soms nog best lastig omdat de doelstelling niet altijd even duidelijk is, zelfs niet voor het bedrijf zelf.

Hardwell als voorbeeld

Martijn Zijerveld en Denis Doeland delen een voorbeeld uit de muziekindustrie. Ze vertellen over hun samenwerking met Robbert van de Corput, de dj die beter bekend is onder zijn artiestennaam: Hardwell. De dj was voor de samenwerking al vrij succesvol op social media en werd al in ruime mate gevolgd. Op zich is 100.000 volgers natuurlijk best een leuk aantal. Maar hoeveel van deze volgers zijn nou echte fans? Wie van hen staat vooraan bij het podium tijdens een dance-event, een concert of een festival vooraan bij het podium.

Eerlijk netwerk

“Een eerlijk netwerk zorgt ervoor dat je de volgers meekrijgt in een beweging krijgt.” Dit is volgens Denis Doeland de eerste stap als het gaat om het vergroten van de engagement. Zo kan bijvoorbeeld zijn dat van die 100.000 volgers slechts een klein deel maar echt fan is en niet alleen maar passief het account van de dj volgt. In dit verband komen Martijn Zijerveld en Dennis Doeland weer terug op die cruciale vraag. Wat is de doelstelling?

Bereik vergroten

Om de klant – in geval dus de dj – goed te adviseren is allereerst een analyse gemaakt van zijn huidige positie in de markt. Vervolgens is gekeken welke andere merken je hieraan kunt verbinden. Een succesvolle, internationaal actieve dj is natuurlijk op zichzelf al aantrekkelijk. Denk bijvoorbeeld aan een kledingmerk. Maar Martijn Zijerveld legt uit dat het juist ook aantrekkelijk is om andere merken uit andere branches, in dit geval de retail, te linken aan de dj. Op die manier wordt zijn bereik namelijk groter.

Kwaliteit boven kwantiteit

Denis Doeland vult aan dat het niet alleen maar werkt voor grote multinationals en bekende influencers met miljoenen volgers. Dit kan ook voor een kleiner merk of een beginnend ondernemer. In bijvoorbeeld business-to-business praat je dan over honderden volgers in plaat van miljoenen. Meer, meer, meer, dat is dus niet altijd beter. In zijn nieuwste boek ‘Digitaal Vermogen – De macht, kracht en potentie van elke organisatie’ gaat hij in op het toepassen van nieuwe technologieën en hoe je dit voor jouw organisatie kunt bewerkstelligen.

In amper 45 minuten hebben Martijn Zijerveld en Denis Doeland mij bijzonder weten te inspireren. Hun grappige samenspel was boeiend om naar te luisteren en goed te volgen – ook voor iemand zoals ik met nog relatief weinig professionele ervaring op het gebied van social media.

Michelle de Bruijn is eventcoördinator bij CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie