Naar inhoud

Heldere focus is doorslaggevend voor succesvolle recruitment

In een zeer krappe arbeidsmarkt met veel concurrentiestrijd om het spaarzame talent, is een deel van de werkgevers in staat om voldoende goede mensen aan te nemen en het aantal bad hires te reduceren. Ze doen dat tegen veel lagere kosten en in procedures die bijna twee keer zo snel verlopen. Bij die succesvolle werkgevers hebben hun recruiters gemiddeld 7 vacatures in hun portefeuille – 6 minder dan hun concurrenten. Daarnaast voeren zij in korte tijd meer gesprekken met de kandidaten. Verder maken ze in hun wervingsproces intensief gebruik van arbeidsmarktdata.

Dit blijkt uit ‘Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019’, dat is uitgevoerd door arbeidsmarktonderzoeksbureau Intelligence Group in samenwerking met haar partners Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Succesvolle recruitmentafdelingen scoren op alle key performance indicators beter dan hun concurrenten. En, ze meten die prestatie-indicatoren ook vaker. Zo’n driekwart van de corporates in Nederland meet twee of meer indicatoren voor recruitment.

Focus loont: less is more

Er is een positieve relatie tussen het fulfilmentratio, de doorlooptijd en het aantal vacatures in portefeuille. Het hebben van minder vacatures in portefeuille zorgt ervoor dat recruiters meer focus hebben op de werving van de juiste kandidaat, dat het sollicitatieproces een stuk korter en persoonlijker wordt én dat er meer vacatures worden vervuld. Juist dát passende sollicitatieproces is positief voor zowel de werkgever als de werknemer in de strijd om talent. Less is more. Opvallend is dat de outperformers in kortere tijd meer gesprekken voeren dan de gemiddelde performers en underperformers. Hieruit blijkt dat focus een belangrijke vereiste is voor succesvol recruitment in een kandidatenmarkt.

Outperformers gebruiken meer arbeidsmarktdata

Naast die focus is het gebruik van arbeidsmarktdata een belangrijke ondersteuning van het recruitmentproces. Twee derde van de outperformers maakt gebruik van arbeidsmarktdata, terwijl gemiddeld slechts twee op de vijf corporates gebruikmaken van arbeidsmarktdata. Bij het gebruik van arbeidsmarktdata is het recruitmentproces 5 dagen korter. Belangrijk is dat er wordt gekozen voor de juiste databronnen. Data van Google (67%) wordt het meest gebruikt, gevolgd door het DoelgroepenDashboard (54%) en LinkedIn Talent Insights (42%).

“Arbeidsmarktdata helpen om keuzes te maken”, stelt Gijs de Haas van Dorsser, managing director bij Intelligence Group. “Waar is de doelgroep bijvoorbeeld te vinden en waar ga je werven? Wat is de wervingshaalbaarheid? Hierdoor wordt de samenwerking tussen een recruiter en hiring manager meer een partnership gebaseerd op feiten.”

Kengetallen op een rij

De belangrijkste kengetallen voor recruitment zijn:

  • een recruiter heeft gemiddeld 13 vacatures in portefeuille op een willekeurig moment en een outperformer 7;
  • het fulfilmentratio – het aandeel vervulde vacatures – is 82 procent in 2018;
  • de gemiddelde cost per hire is 4.494 euro, inclusief personeelskosten;
  • de gemiddelde time to hire is 62 kalenderdagen.

Deze getallen zijn de gemiddelden van de 109 corporates die hebben meegedaan aan het ‘Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie