Naar inhoud

Heldere inzichten zijn noodzaak voor een gezonde organisatie

Het is de route van iedere data-analist of data scientist: van gegevens via informatie naar inzichten. Die inzichten heb je in vele kleuren en smaken – inzichten in de klanten, de consumenten, de concurrenten, de markt, de onderneming, de operatie, de processen, de sales en de marketing. En deze opsomming is allesbehalve volledig. Alle typen bedrijfsgegevens – macro, medium, klein en micro – evenals externe gegevens voeden deze inzichten.

Van loze data via magere informatie naar krachtige inzichten

Al die insights zijn belangrijke lessen over de wijze waarop jij met je klanten dient om te gaan, hoe jij je organisatie optimaal laat functioneren en de manier waarop je kunt anticiperen op verschuivingen in de markt. Of je deze inzichten nu verkrijgt met methodes voor machine learning of door geavanceerde methodieken voor klantonderzoek, de wijze waarop je de insights gebruikt om de obsessie voor de klant in de organisatie te stimuleren is een belangrijke drijfveer voor succes in het tijdperk van de klant. Een bonte verzameling van opkomende hulpmiddelen kunnen je ondersteunen met inzichten te krijgen over je concurrentie en jouw markt.

Doe je oogkleppen af en blijf je concurrentie voor met betere inzichten

Informatie over de markt en de concurrentie vormt een fundamentele strategische bedrijfscompetentie. Het heeft als doel om een werkbaar perspectief te ontwikkelen, te delen en te onderhouden over de kansen en de positionering van een bedrijf als de dynamiek van de markt verandert. Om dit te bereiken verzamelen bedrijven de overdaad aan beschikbare informatie over de markten en de concurrenten in het digitale domein, binnen hun eigen organisatie en van hun partners en klanten.

Laat klanten het uitgangspunt blijven van je onderzoeks- en analyseactiviteiten

Het is essentieel de honger van jouw bedrijf naar onderzoek en het begrijpen van klanten te vergroten. Blijf dan ook niet steken in een eindeloze sleur van het overtuigen van jouw collega's dat onderzoek ertoe doet. Het moderniseren van jouw klantonderzoekspraktijken om de klantervaring te verbeteren is van cruciaal belang voor een optimaal ontwerp van die beleving. En dit geldt niet in een business-to-consumer-context, ook in klantenkwesties in business-to-business draait het om klantinzichten en voorspellende activiteiten.

Gebruik geavanceerde technologieën om inzicht te krijgen in je bedrijfsdata

Je kunt echter geen volledige greep krijgen op al jouw bedrijfsgegevens zonder gebruik te maken van slim datamanagement en business intelligence. Master data management en BI-technologieën zijn zonder uitzondering doordrenkt met innovatieve functies en mogelijkheden om je te helpen om sneller en effectiever inzichten in bedrijfsresultaten te verkrijgen. Het aanbod aan datamanagementplatforms en BI-platforms groeit bijna dagelijks. Hoewel de overgang van legacy datasystemen altijd een uitdaging is, zijn er steeds meer partijen die je kunnen begeleiden in de modernisering van je datamanagement-architectuur en de migratie van je databases naar de cloud.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘The Insights Beat: Get Smarter About Your Competitors, Customers And Company’ van Srividja Sridharan, vice president & research director bij onderzoeksinstituut Forrester.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie