Naar inhoud

HEMA wil revitaliseren met internationale winkelformule in alle winkels

De winkelformule die HEMA enkele jaren geleden heeft ontwikkeld voor de winkels buiten de Benelux slaat erg aan bij klanten in deze landen. De buitenlandse winkels zijn ingedeeld in ‘werelden’ en zijn daardoor overzichtelijker voor klanten. Ook de frisse uitstraling springt in het oog. Na een succesvolle pilot met testwinkels in Nederland en België, gaat de winkelketen bijna alle winkels in Nederland, België en Luxemburg dit jaar inrichten volgens die internationale winkelformule. Het is belangrijk element in de revitaliseringsstrategie van het merk.

Revitalisering van het merk

In het afgelopen jaar heeft het warenhuis zijn internationale winkelformule uitgebreid getest in Nederland en België. De resultaten van de proef zijn zeer positief, waardoor is besloten om de winkelformule ook in de Benelux in 2017 verder uit te rollen. De verwachting is dat de effecten van de invoering van de internationale winkelformule in de loop van 2018 terug te zien zijn in de resultaten. Het invoeren van de internationale winkelformule is voor de retailer een belangrijk onderdeel van de revitalisering van het merk in de Benelux.

Uitrol start in kleine winkels

Dit voorjaar wordt gestart met het uitrollen van de internationale winkelformule in de kleine winkels. Dit betekent dat in circa 26 weken, 386 winkels – dus circa 15 winkels per week – het nieuwe concept zullen krijgen. De start van de introductie van het concept in deze winkels zal in mei zijn en zal tot en met oktober duren. Voor de grotere winkels wordt in de loop van dit jaar gestart met enkele testwinkels. Mochten deze ook succesvol blijken, dan start de introductie van de internationale winkelformule voor deze grote winkels in 2018.

Belevingswerelden in winkels

De winkels van HEMA in het buitenland zijn anders dan in België en Nederland. Ze zijn ingedeeld in belevingswerelden, zoals keuken, wonen, dames, kind en baby. Zo staan bijvoorbeeld alle damesproducten bij elkaar, van sokken, lingerie, bijouterie tot mode. En zijn alle producten voor baby's, van romper tot speelgoed, bij elkaar te vinden. Klanten waarderen vooral de overzichtelijkheid en de frisse uitstraling van de winkels. De indeling in werelden en de dominante productpresentatie maakt in een keer duidelijk waar producten in de winkel te vinden zijn. Bovendien bieden de werelden klanten veel meer inspiratie. Daarnaast zijn de winkels veel ruimer opgezet en prettiger om in te winkelen.

Meer inspiratie voor klanten

“Onze winkels zijn in het buitenland erg populair, ook onder Nederlandse klanten die op reis zijn”, aldus Tjeerd Jegen, CEO van HEMA. “Natuurlijk zijn onze winkels in Nederland en België ook geliefd bij onze klanten, maar we merken wel een duidelijk verschil. Doordat we onze internationale winkels op een slimme en frisse manier hebben ingedeeld, kunnen onze klanten onze producten veel makkelijker vinden. In Nederland moeten klanten nog te vaak zoeken naar producten en zijn we minder goed in staat om onze klanten in de winkel te inspireren. Daarom gaan we de internationale winkelformule ook in de Benelux uitrollen om het winkelen voor onze klanten nog makkelijker en meer inspirerend te maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie