Naar inhoud

Het aanhoudende belang van conversieoptimalisatie in retail

Steeds meer retailers zijn bezig met conversieoptimalisatie. Met een gestructureerd en data-gedreven proces werken ze aan klantgerichte optimalisaties in de webwinkel en zo behalen ze een beter resultaat. Dezelfde organisaties merken echter dat hun conversieoptimalisatie-proces regelmatig stagneert of zelfs helemaal stilvalt, omdat ze resources besteden aan andere grote projecten. Hierdoor blijven optimalisatiekansen onbenut en lopen deze organisaties veel omzet mis.

De expertgroep ‘Revenue Optimization’ van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft onderzocht hoe dit verbeterd kan worden. De bevindingen van de groep, onder leiding van Jurjen Jongejan van e-commerce-bureau ISM eCompany, zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Revenue Optimization 2018-2019’.

Conversieoptimalisatie

Uit onderzoek uitgevoerd door de expertgroep blijkt dat bij zowel grote als kleine bedrijven een gebrek aan resources het conversieoptimalisatie-proces kan laten stagneren. In de meeste gevallen gaat het bij resources om tijd van developers. Deze tijd is kostbaar en altijd schaars en daarom snel een bottleneck als er meer projecten zijn dan er in de beschikbare tijd gerealiseerd kunnen worden. Naast resources van development kunnen ook resources op het gebied van design of analytics knelpunten zijn die zorgen voor stagnatie in het proces.

Gebrek aan resources

Maar waarom worden resources eigenlijk niet besteed aan conversieoptimalisatie, terwijl het volgens de expertgroep wel degelijk bijdraagt aan het behalen van meer groei en resultaat? Daarvoor zijn grofweg twee oorzaken aan te wijzen:

  1. een niet-data-gedreven cultuur met onvoldoende draagvlak voor conversieoptimalisatie;
  2. een gebrekkig proces.

Effectieve aanpak stagnatie

De problemen met resources en de gevolgen voor het conversieoptimalisatie-proces lijken hardnekkig. De expertgroep heeft echter diverse oplossingen gevonden die de oorzaken van stagnatie effectief aanpakken:

  • Bereken de waarde

Of het nu gaat om meer omzet, meer winst of het besparen van kosten, uiteindelijk moet die dure ontwikkeltijd een zo hoog mogelijke return on investment hebben. De waarde voor de organisatie moet dus leidend zijn bij het toewijzen van development resources.

  • Deel inzichten en resultaten

Meer draagvlak voor conversieoptimalisatie realiseer je niet in één dag. Het gaat om een cultuurverandering en dat kost tijd en doorzettingsvermogen. Daarom is het essentieel dat je investeert in de zichtbaarheid van conversieoptimalisatie binnen je organisatie. Dit doe je door resultaten en klantinzichten actief te delen.

  • Verbeter je proces

Om de volledige potentie van conversieoptimalisatie te benutten is een gestructureerd proces belangrijk. Stagneert dit proces in je organisatie? Breng dan eerst in kaart waar de bottlenecks in het conversieoptimalisatie-proces zitten. Gebruik hiervoor je eigen systeem of een projectmanagementtool.

Verkeerd beeld innovatie

Er wordt vaak gedacht dat je innovatief moet zijn om de concurrentie voor te blijven. Dat is geen slechte gedachte, maar veel traditionele organisaties hebben een verkeerd beeld van innovatie. Het idee is dat grootse innovaties, zoals een redesign of een disruptief nieuw businessconcept, de enige weg zijn naar succes. Dat is het type innovatie dat veel ontwikkeltijd, hoge kosten en veel risico met zich meebrengt. Dit terwijl juist kleine en data-gedreven optimalisaties ook belangrijk zijn voor het succes van je organisatie. De snelheid van deze optimalisaties is een bepalende factor in je concurrentiepositie. We hebben echter gezien dat de cultuur in veel organisaties hier nog onvoldoende bij aansluit.

Data-gedreven werkwijze

Zet je in jouw organisatie daarom in voor zowel bottom-up- als top-down-beïnvloeding om een data-gedreven werkwijze te stimuleren, draagvlak te creëren voor conversieoptimalisatie en je proces te verbeteren. Zo voorkom je stagnatie van je conversieoptimalisatie-proces en behaal je meer resultaat met je webwinkel.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie