Naar inhoud

Het aanpassingsvermogen van organisaties is vaak nog beperkt

Voor de meeste wereldburgers is de uitbraak van COVID-19 als een volslagen verrassing gekomen. Immers, louter enkelingen – zoals Ab Osterhaus en Bill Gates – hebben in een inmiddels grijs verleden gewaarschuwd voor de bedreiging van de volksgezondheid door een schriel maar ingrijpend virus. “Life is what happens while you are making other plans.” Niemand heeft het ooit beter samengevat dan John Lennon. De pandemie waar de hele wereld nu al maanden mee geconfronteerd wordt, doet dan ook een dringend beroep op het aanpassingsvermogen van mensen en organisaties. Bedrijven zijn echter in veel gevallen maar beperkt in staat om op plotselinge veranderingen te reageren.

Slechts een kwart van de organisaties wereldwijd (24%) geeft namelijk aan goed te kunnen omgaan met onverwachte wendingen. Een disruptie zoals de huidige pandemie brengt dergelijke modificaties met zich mee. Binnen de Benelux is de angst voor een ontwrichting door een recessie (55%) het grootste. Op de tweede plek staat het veranderen van de voorkeuren en het gedrag van consumenten (27%) en als derde worden mogelijke bezuinigingen van de overheid genoemd (18%). Opvallend is dat er weinig gevreesd wordt voor een rigoureuze marktverstoring die concurrenten (9%) en nieuwe toetreders (9%) kunnen veroorzaken.

Wendbaarheid en innovatievermogen

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘The Speed of Change: How Fast Are You?’ van OutSystems, leverancier van een low-code-platform voor applicatieontwikkeling. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek waaraan 2.200 bedrijven over de hele wereld hebben deelgenomen, dat is uitgevoerd in februari en maart 2020 – midden in de pandemie die is veroorzaakt door het coronavirus. De resultaten zijn per geografisch gebied uitgewerkt, met als gemeenschappelijke conclusie voor alle ondernemingen dat verbeteringen in de wendbaarheid en het innovatievermogen de sleutelfactoren zijn voor leiderschap in onzekere tijden.

Benelux kampt met grote schaarste

Wendbaarheid is noodzakelijk om disruptie het hoofd te bieden. De hoofdrol wordt opgeëist door innovatie – en daarmee developers. 17 procent van de ondernemingen in de Benelux geeft aan dat de afdeling development het afgelopen jaar is gegroeid, ten opzichte van 45 procent wereldwijd. In België, Nederland en Luxemburg zijn developers schaarser. Niet verrassend doen deze landen het daarom ook minder goed in het wegwerken van de backlog. Die blijft bij een overgrote meerderheid gelijk vanwege de lange ontwikkeltijd. Het duurt gemiddeld drie tot zes maanden om een applicatie te ontwikkelen. Ondanks de backlog zijn er grootse plannen in de Benelux. In 2020 staat bij 43 procent van de organisaties het afleveren van tien of meer applicaties op de planning, bij 20 procent zelfs 25 of meer. Dit lijkt wellicht veel, maar wereldwijd zijn er ambitieuzere doelen gesteld. In de rest van de wereld beoogt 65 procent van de bedrijven tien of meer apps te ontwikkelen en 39 procent 25 of meer.

Technologie als een reddingsboei

“De fases van de lockdown en de open up testen organisaties op hun flexibiliteit en wendbaarheid”, stelt Willem van Enter, vice president EMEA bij OutSystems. “We zien dat de cloud (61%) en low-code-platformen of multiexperience development platforms (44%) op dit moment volgens ondernemingen zelf dé instrumenten zijn om wendbaarder te worden. Low-code maakt snelle innovatie en ontwikkeling namelijk mogelijk. Technologie wordt gezien als een reddingsboei. Het stelt bedrijven in staat om te innoveren en zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Om ook in de toekomst wendbaar te zijn, disruptie het hoofd te bieden en backlogs weg te werken, is het gebruik van low-code cruciaal. Binnen slechts een week tijd kunnen daarmee de benodigde applicaties gebouwd worden – zonder de druk op developers te verhogen. Belangrijk is daarbij wel dat de integratie met reeds bestaande systemen goed geborgd wordt om zo maximaal succes te realiseren.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie