Naar inhoud

Het belang van data-gedreven beslissingen in een organisatie

Elke beslissing die in een onderneming wordt genomen, moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Er is vandaag de dag geen ruimte meer voor verzet, afwachten of beslissingen genomen op basis van gevoel. Organisaties dienen zich aan te passen en snel te reageren. Dit vraagt om data-gedreven beslissingen en gemakkelijke inzichten uit data. Op dit moment zijn vijf manieren zichtbaar waarop business intelligence (BI) in 2021 verandert, zodanig dat iedereen in een organisatie in staat gesteld wordt om beslissingen gebaseerd op feiten in plaats van fabels te nemen.


1. Dagelijks op elk device KPI-inzichten

Medewerkers van bedrijven zijn eraan gewend om key performance indicators (KPI's) op kwartaalbasis te analyseren. Door de uitdagingen die het afgelopen jaar zijn ontstaan, is dit echter niet voldoende gebleken. Organisaties hebben namelijk momenteel behoefte aan wekelijkse – of zelfs dagelijkse – analyses en communicatie voor de broodnodige inzichten en bijsturing.

Dit betekent een hogere productiesnelheid van rapportages. Niet alle onderneming zijn hier al op voorbereid. Zeker wanneer rapportages nog worden opgemaakt in Excel en via PowerPoint of e-mail worden gedeeld, ontstaat vertraging. Dit onderstreept de behoefte aan business intelligence-tools, waarin inzichten bovendien real-time op alle devices beschikbaar moeten zijn.

2. Op behoefte afgestemde snackable data

IT-afdelingen, BI-tools en dataexperts maken de in een organisatie aanwezige gegevens beschikbaar voor de rest van de organisatie. Deze data worden als een gigantisch all-you-can-eat-buffet gepresenteerd, met een overvloed aan opties. Door de enorme keuzemogelijkheden verliezen de gebruikers van die gegevens echter het overzicht. Ze verdrinken in data en – naarmate de complexiteit ervan toeneemt – worstelen om prioriteiten te stellen en actie te ondernemen.

Wat zij eigenlijk willen, is een snack in plaats van een buffet: een op hun behoefte afgestemde portie data op een door hen zelf te bepalen moment. Hierin is context cruciaal. Door alleen de belangrijkste gegevens beschikbaar te stellen en deze in de juiste context te visualiseren, kan iedereen in één oogopslag zien wat de prestaties zijn.

3. Eén scherm met één inzicht

In het dagelijkse leven zijn mensen gewend aan het gebruik van apps als Uber en Spotify. Deze zijn zo intuïtief vormgegeven dat gebruikers niet getraind hoeven te worden in de werking ervan. In het bedrijfsleven worden echter nog gigantische rapporten en enorme Excel-bestanden gebruikt die een groot zoekplaatje vormen. Deze manier van datapresentatie leidt niet tot – snelle – inzichten. Een effectieve datapresentatie moet dus net zo intuïtief zijn als de apps die we dagelijks gebruiken. Een duidelijke regel daarbij is: ‘één scherm, één inzicht’.

4. Focus op datacommunicatie

Ondanks moderne analysetools en business intelligence-platforms zijn inzichten uit data niet gecontextualiseerd, gemakkelijk te consumeren of bruikbaar voor de meerderheid van de zakelijke gebruikers. Dit komt doordat BI-tools zijn gebouwd voor dataexploratie en niet voor datacommunicatie. Die vorm van communicatie is de laatste stap in de data-uitdaging van organisaties. Het doel is om gebruikers te voorzien van één specifiek inzicht, waarbij eenvoud het sleutelwoord is.

Datastorytelling maakt dit mogelijk door context toe te voegen aan datavisualisatie, zodat inzichten uit data gemakkelijk en organisatie-breed beschikbaar worden. De bedrijven die erin slagen inzichten uit data op zo’n manier te communiceren richting de gebruikers dat zij tot handelen worden aangezet, hebben meer kans succesvol te zijn.

5. Afname van dashboardgebruik

Het gebruik van dashboards en rapporten gericht op visuele verkenning is meer dan twee decennia continu toegenomen, maar neemt de laatste tijd juist af. Dashboards zijn complex en niet gemaakt voor gebruikers die geen analist zijn. Er is behoefte aan een duidelijkere vorm van communicatie, waarin de focus verschuift van data-analisten naar de gebruikers van data. Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen. Deze plaatsen data in context om zo te zorgen voor inzichten en analyse bij gebruikers.

Dit verandert de manier waarop en waar gebruikers omgaan met de monitoring en analyse van inzichten. In 2021 moet elke beslissing data-gedreven zijn en moeten alle medewerkers snel toegang hebben tot data. Doordat datavisualisatie en datacommunicatie gebruikers steeds meer te bieden hebben, is de verwachting dat organisaties de data die zij tot hun beschikking hebben nog beter weten te benutten en onverwachte inzichten kunnen blootleggen.

Yanne Toutant is country manager Benelux bij Toucan Toco, een bedrijf gericht datastorytelling.

Foto: Unsplash

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie