Naar inhoud

Het belang van de juiste strategie voor mobiele commercie

Mobiele commerce is de toekomst. Steeds vaker worden er online aankopen gedaan via de mobiele telefoon. Mobiele conversie is nu al van groot belang want het zoeken naar producten, diensten en websites is flink gestegen in populariteit. De volgende stap is een strategie voor mobiele commercie. Bedrijven moeten inspelen op de nieuwste trends en zich voorbereiden met innovatieve strategieën en marketingtools, passend bij de te bereiken doelgroep.

Belang strategie voor mobiele commerce

De jeugd is de toekomst. De jeugd van tegenwoordig is opgegroeid in het tijdperk van internet, computers, telefoon en social media. Smartphonegebruik bij jongeren is dagelijkse kost, er worden al veel online aankopen gedaan en dit aantal aankopen zal alleen maar groeien in de nabije en verre toekomst.

Verbetering van de huidige strategie

Zorg voor mobiele conversie en ken je doelgroep. De computer is alweer bijna ouderwets als het aankomt op de nieuwe generaties. Bijna alles wordt tegenwoordig met de smartphone gedaan. Uit een Amerikaans onderzoek uit 2016 blijkt dat 28 procent van de millennials nu al liever op de mobiele telefoon shopt dan op de computer en dit percentage zal alleen maar toenemen. Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat het slim is om voor een store-finder-applicatie te zorgen met een kaart, want volgens de millennials is het gemakkelijk vinden van locaties één van de drie belangrijkste voordelen van het hebben van een smartphone. En vanwege de 63 procent van de millennials die aangeven dat games een favoriete feature is van hun smartphone, is het ook slim om game-features toe te voegen. Daarnaast geeft 46 procent aan dat de mogelijkheid om gezondheidsinformatie op te zoeken, een belangrijk voordeel is van het hebben van een smartphone.

Het belang van social media

Social media is de beste manier om jongeren en millennials te bereiken. Social media advertising is dus uitermate belangrijk voor de toekomst van elk bedrijf. Wist je dat 82 procent van de millennials ‘s ochtends binnen één uur na het opstaan al hun smartphone checkt? En dat 73 procent slaapt met de telefoon naast hun bed? En dat social media – Facebook, Instagram en Twitter – de hoofdbron van nieuws is voor veel millennials? De nieuwe ‘FOMO’ oftewel ‘fear on missing out’ speelt ook een belangrijke rol onder jongeren, vooral onder jongeren tussen de 18 en 22 jaar. Je kunt hier als bedrijf op inspelen met sharing features en app-meldingen.

Smartphonegebruik bij jongeren

Hier nog wat opmerkelijke feiten op een rij met betrekking tot smartphonegebruik bij jongeren:

  • 35 procent van de millennials checkt de telefoon tenminste twee keer per uur en 20 procent zegt dit tenminste 10 keer per uur te doen;
  • 43 procent van de millennials kan niet naar het toilet zonder de mobiele telefoon;
  • 25 procent van de millennials is ‘bang om iets te missen’ ten gevolge van het smartphonegebruik;
  • 55 procent vindt het delen van het leven met vrienden en familie het grootste voordeel van het hebben van een smartphone.

Ken je doelgroep

De voorkeuren verschillen per doelgroep. Zo spendeert 40 procent van de millennials via mobiel winkelen het meeste geld uit aan bloemen, gevolgd door taxi’s en online boekingen. Openbaar vervoer regelen via de mobiele app heeft veruit de grootste voorkeur bij ondernemers en online eten bestellen met de smartphone is het populairste bij middelbare scholieren. Mobiel betalen en internetbankieren is het meest geliefd onder ouders en fulltime medewerkers.

Online aankopen via smartphone

Online aankopen doen met de smartphone is de toekomst, maar een obstakel dat nog op de weg ligt is het gevoel van veiligheid. 42 procent zegt zich onveilig te voelen bij het doen van online aankopen met de mobiele telefoon en slechts 12 procent heeft een mobiele portemonnee aangeschaft. 25- tot 30-jarigen, de doelgroep die zich het veiligste voelt bij mobiel winkelen, zullen eerder geneigd zijn om een mobiele portemonnee aan te schaffen. Ook zullen ondernemers eerder overstappen op een mobiele portemonnee dan fulltime medewerkers. 14 procent van de ondernemers heeft een mobiele portemonnee aangeschaft, tegenover 8 procent van de fulltime medewerkers. Met een overgrote meerderheid die zich nog niet veilig voelt bij mobiel winkelen, is veiligheid prioriteit. Wanneer veiligheid gegarandeerd wordt, zullen meer mensen overstappen naar een mobiele portemonnee.

Begin nu

Conclusie: het is belangrijk om je doelgroep te kennen, om gebruik te maken van social media advertising met de bijbehorende apps en om er voor te zorgen dat klanten zich veilig voelen bij mobiel winkelen. Mobiele commerce is nog steeds in opkomst. Er is dus nog tijd voor groei en verbetering. Begin echter nu.

Onderstaand tref je een verbeteringsstrategie in 10 stappen. De infographic is opgesteld door Skilled, een onderneming gericht op webdevelopment.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie