Naar inhoud

Het belang van een doeltreffende contentstrategie in B2B

In business-to-businessmarkten vindt het overgrote deel van het aankoopproces plaats in een online omgeving. Met name tijdens de oriëntatiefase zoeken potentiële klanten op het wereldwijd web naar informatie over producten en diensten en ervaringen van andere gebruikers. Noodzaak derhalve om zorg te dragen voor het bieden van content. Met de juiste inhoud, via de juiste kanalen en via de juiste frequentie.

Waardevolle contactmomenten

Uit onderzoek is gebleken dat klanten die een beslissing moeten nemen die vraagt om een investering, gemiddeld pas na acht keer waardevol contact bereid zijn om van iemand te kopen. De studie toont ook aan dat het noodzaak is om te weten wat de wensen en behoeften van jouw doelgroep zijn, zodat jij informatie kunt bieden rondom jouw dienst of product wat door de doelgroep ook daadwerkelijk als waardevol wordt ervaren.

Doeltreffende contentstrategie

Om deze waardevolle contactmomenten te realiseren, is het van belang om een contentstrategie op te stellen, waarin zowel de doelgroep in kaart gebracht wordt, als waarin vastgesteld wordt wat geschikte content is. Marketingbureau GO2socialmedia onderscheidt vijf stappen die doorlopen moeten worden om een doeltreffende B2B-contentstrategie op te stellen:

1. Het stellen van doelen. Het opstellen van een doeltreff­ende contentstrategie gaat niet zonder het opstellen van doelen. Met duidelijke doelstellingen van de content en de resultaten die bereikt moeten worden kan veel makkelijker bepaald worden of de content het gewenste eff­ect heeft.

2. Doelgroepen kiezen en in kaart brengen. Een belangrijk onderdeel van de contentstrategie is om de doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen. Dan pas is het mogelijk om echt relevante content voor de doelgroep te schrijven.

3. Opstellen van businessissues die spelen bij de doelgroep. Een goed uitgangspunt voor het creëren van de content is schrijven vanuit een businessissue. Onderzoek wat de businessissues zijn die spelen bij de doelgroep en kijk hoe dit aansluit bij het aanbod en de expertise van jouw organisatie.

4. Kiezen van het thema voor de content. Een contentstrategie wordt opgezet rond één bepaald thema. Dit thema kan het beste gebaseerd zijn op de informatiebehoefte en uitdagingen van de doelgroep en de oplossing die uw organisatie hiervoor biedt.

5. Het creëren van doeltreffende content. Bij doeltreff­ende content moet de lezer het gevoel krijgen dat de tekst daadwerkelijk voor hem geschreven is. Schrijf vanuit het probleem van de klant waardoor het herkenbaar wordt, biedt vervolgens de oplossing aan en licht deze toe.

Marielle Dellemijn, onder andere CEO van CRM excellence en lid van de Raad van Advies van GO2socialmedia, geeft een succesvol voorbeeld van een meetbare contentmarketingcampagne tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.

De whitepaper ‘In 5 stappen een doeltreffende B2B content strategie’ kun je downloaden op de website van GO2socialmedia.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie