Naar inhoud

Het belang van een eenduidig klantbeeld voor de verzekeraars

De combinatie van complexe, verouderde IT-systemen en inefficiënte processen vormt een universele vertragende factor voor de wereldwijde verzekeringsbranche. Het lukt hierdoor niet om een eenduidig klantbeeld te realiseren, hetgeen van cruciaal belang is voor de bedrijfsvoering. 70 procent van de verzekeraars noemt een compleet en uniform overzicht van de klanten als de cruciale voorwaarde voor innovatie, terwijl 90 procent zo’n overzicht niet heeft.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder meer dan 200 senior professionals in de sector. Het onderzoek is uitgevoerd door Research in Insurance, aanbieder van marktinformatie voor de verzekeringsbranche, in opdracht van MarkLogic, leverancier van een dataplatform voor het vereenvoudigen van data-integratie.

Discrepantie tussen wensen en mogelijkheden

De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Insurance 360: The Current State of Big Data-Driven Transformation in the Insurance Industry’. Het rapport beschrijft de uitdagingen waarmee verzekeringsmaatschappijen te kampen hebben. Het kwantitatieve onderzoek op basis van meer dan 200 diepte-interviews onthult een grote discrepantie tussen wat verzekeraars willen en kunnen bereiken met hun bestaande systemen en processen.

Belang van een single customer view

Meer dan de helft van de verzekeringsprofessionals (56%) erkent de voordelen van een eenduidig beeld van hun klanten, een zogeheten single customer view. Volgens 53 procent zorgt het voor een verhoogde klantloyaliteit en een verbeterde retentie. Verder denkt 43 procent van de respondenten dat het realiseren van een eenduidig klantbeeld de opsporing van fraude verbetert en meer dan een derde (39%) zegt dat dit het algemene risico verlaagt. Maar liefst 70 procent geeft zelfs aan dat het realiseren van een single customer view cruciaal of zeer belangrijk is voor zijn organisatie.

Complexiteit van de IT-systemen

Een eenduidig klantbeeld lijkt echter maar voor weinig verzekeraars weggelegd, want 90 procent geeft aan niet over zo’n klantbeeld te beschikken. Meer dan de helft van de ondervraagde verzekeraars (55%) is van mening dat de complexiteit van de IT-systemen de belangrijkste barrière vormt om een single customer view te realiseren. 34 procent zegt dat de oorzaak ligt in het onvermogen om gegevens van de hele organisatie te integreren.

Klantgerichtere opstelling van verzekeraars

“Om zich in een steeds competitievere sector te kunnen onderscheiden, moeten verzekeringsmaatschappijen zich klantgerichter opstellen”, stelt Jurriaan Krielaart, territory director Noord-Europa bij MarkLogic. “Andere sectoren leggen de lat veel hoger op dat gebied. Van die ruimte maken disruptieve InsurTechs bijvoorbeeld gebruik. Verzekeraars moeten daarop reageren. De sector geeft in dit onderzoek zelf aan dat het realiseren van een 360-graden-overzicht van klanten een voorwaarde is om klantgericht te worden. Dat vereist de inzet van innovatieve technologieën waarmee gegevens uit geïsoleerde legacy-systemen met elkaar kunnen worden verbonden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkLogic.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie