Naar inhoud

Het belang van experience terug te zien in reislustigheid

Als een vrijdag in de herfstvakantie de drukste dag van het jaar op luchthaven Schiphol is, mag je met gerust hart en een schoon geweten concluderen dat Nederlanders graag de wijde wereld intrekken. Afgezien van een hoge welvaart in Nederland, kun je uit deze reislustigheid eveneens opmaken dat wij steeds meer waarde hechten aan onvergetelijke ervaringen en minder aan materiële zaken. Dat zie je ook terug in de verwachte reistrends voor 2018.

Boekingssite Booking.com heeft de gegevens van meer dan 128 miljoen beoordelingen van gasten geanalyseerd. Om de belangrijkste reistrends voor 2018 te voorspellen, is deze informatie gecombineerd met een onderzoek onder 19.000 reizigers uit meer dan 26 landen wereldwijd.

1. Ervaringen belangrijker dan materiële zaken

2018 staat in het teken van grootse plannen: 45 procent van de reizigers denkt eraan een reis te maken die op de bucketlist staat. De meerderheid hiervan (82%) wil in het komende jaar één of meerdere bestemmingen van dit lijstje afvinken. Mensen hechten steeds meer waarde aan ervaringen in plaats van materiële zaken, waardoor ze in 2018 vaker de kans zullen grijpen om onvergetelijke reizen te maken.

Bij de meesten staat een van de wereldwonderen op de bucketlist. Bijna de helft van de reizigers (47%) wil in 2018 een wereldwonder bezoeken. Meer dan een derde (35%) wil verrast worden door lokale lekkernijen en 34 procent wil naar een adembenemend eiland. Mensen zijn in het nieuwe jaar ook op zoek naar adrenaline. 34 procent denkt eraan een wereldberoemd attractiepark te bezoeken. Voor deze adrenalinejunkies zijn Orlando in de Verenigde Staten van Amerika, de Gold Coast in Australië en Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten de echte topbestemmingen.

2. Terug naar toen

Naast nieuwe ervaringen staat 2018 ook in het teken van het verleden. Mensen willen hun mooiste jeugdherinneringen opnieuw beleven en gaan terug naar bestemmingen die altijd in het hart zijn gebleven. Een derde van alle reizigers (34%) overweegt in 2018 terug te gaan naar een plaats die als kind is bezocht, om de bestemming vanuit een nieuw perspectief te zien.

De populariteit van deze nostalgische vakanties komt voort uit het gevoel van geluk die deze bestemmingen oproepen. Reizigers koesteren mooie en dierbare herinneringen aan deze familievakanties. De millennials zijn het meest sentimenteel. Zo wil 44 procent van de 18- tot 34-jarigen graag terugkeren naar een favoriete familiebestemming uit de kindertijd. Daarnaast is meer dan 60 procent van alle reizigers in 2018 van plan dagelijks iets op social media te posten.

3. Nieuwe technologie

In 2018 veranderen kunstmatige intelligentie en digitale technologie de manier waarop consumentenonderzoek doen, reserveren en reizen beleven. Zo kunnen reizigers slimmere bestemmingskeuzes maken, aangezien ze aan de hand van technologie een bestemming of accommodatie beter leren kennen voordat ze het boeken. Bijna een derde (29%) van de reizigers wereldwijd zegt er geen moeite mee te hebben als een computersysteem de volgende reis bepaalt op basis van de reisgeschiedenis.

Daarnaast zegt de helft (50%) van de reizigers dat het er niet toe doet of met een persoon of computer wordt gecommuniceerd, zolang de vragen maar worden beantwoord. Meer dan zes op de tien (64%) reizigers geven aan het leuk te vinden om aan de hand van virtual reality een ‘preview’ van de reis te zien. Verder is 50 procent van mening dat gepersonaliseerde reissuggesties en -activiteiten een aanmoediging om een reis te boeken. In 2018 helpt technologie ons verder om zonder moeite en stress de mooiste verblijven te vinden en onvergetelijke ervaringen op te doen.

4. In de voetsporen van popiconen

Nu de wereld steeds toegankelijker wordt, zijn er verschillende bronnen die ons inspireren bij het zoeken naar nieuwe bestemmingen. Door onze passies te volgen, vinden we de plekken die bij ons passen, van cultuur tot amusement en van lekker eten tot geschiedenis. In 2018 krijgen tv-programma's, films, sport en social media een steeds grotere invloed op onze beslissingen en een inspiratiebron zijn voor onze reizen.

Van alle reizigers geeft 36 procent aan in het komende jaar inspiratie op te doen door beelden op televisie, in films of in muziekvideo's. De meest gewilde filmbestemmingen voor 2018 zijn: Kroatië, Spanje en IJsland dankzij Game of Thrones (29%), Londen vanwege Sherlock (21%) en Crown (13%), New York en Manhattan dankzij Millions (13%) en tot slot Los Angeles, te zien in Entourage (10%). Verder is meer dan een vijfde (22%) van de reizigers van plan een reis te maken voor een groot sportevenement.

5. The Great Mate Escape

2018 wordt hét jaar van reizen met vriendengroepen. Op de vraag met welke reisgenoten je het liefst gaat reizen in 2018, antwoordt 25 procent ‘met een vriendengroep’. In 2018 gaat het niet langer alleen om de bestemming, maar ook om de mensen met wie we mooie herinneringen creëren. Een vakantie met vrienden is dé ultieme kans om meer tijd met ze door te brengen. Een vakantie met vrienden heeft ook financiële voordelen: vier op de tien deelnemers (42%) geven aan tijdens een vakantie met vrienden in een accommodatie te kunnen verblijven die alleen niet te veroorloven is.

6. Wellness en gezondheid

De trend van wellness-reizen blijft groeien in 2018. Vergeleken met 2017 zijn bijna twee keer zoveel mensen van plan een reis te maken die in het teken staat van gezondheid en welzijn, namelijk één op de tien in 2017 versus bijna één op de vijf in 2018.

7. Slim op reis

Reizigers maken elk jaar steeds slimmere keuzes en willen het meeste uit hun geld halen. Een groot aantal reizigers maakt hun reisbeslissingen vanuit een financieel oogpunt en ook in 2018 is dat een bepalende factor. Voordat reizigers een beslissing maken bij de organisatie van een reis, controleert bijna de helft (47%) de wisselkoers en onderzoekt 48 procent de economische situatie van een bestemming.

8. Leven als een local, maar niet per se met een local

Reizigers geven aan dat het niet nodig is om een host te hebben die constant aanwezig is. Reizigers willen op hun bestemming graag dat lokale gevoel krijgen en kunnen vertrouwen op de kennis van hun host. Een kwart van de reizigers zegt het belangrijk te vinden dat de host over lokale kennis beschikt en tips kan delen over restaurants en bezienswaardigheden. Tegelijkertijd willen ze wel op hun eigen manier met hun host kunnen omgaan. In 2018 is het voor reizigers belangrijk dat hun host beschikbaar is, maar niet te veel op de voorgrond van hun vakantie is (30%).

“Technologie evolueert voortdurend, het is dan ook logisch dat het onze manier van reizen beïnvloedt”, stelt Pepijn Rijvers, chief marketing officer bij Booking.com. “Het stelt ons in staat makkelijk de perfecte vakantie te plannen en nieuwe plekken te ontdekken, met meer flexibiliteit en opties dan ooit tevoren. Wij ontwikkelen en ontwerpen al onze producten rond onze klanten. We houden rekening met hun behoeften en wensen als het gaat om het zoeken, boeken en ervaren van een reis. Naarmate de verwachtingen van reizigers veranderen en nieuwe trends ontstaan, zijn we benieuwd hoe technologie ons kan helpen om ook in 2018 mensen de perfecte ervaring te kunnen bieden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie