Naar inhoud

Het belang van marktonderzoek is momenteel groter dan ooit

Nederland wordt momenteel net als de rest van de wereld geconfronteerd met de gevolgen van de COVID-19-pandemie. De noodzakelijke maatregelen om de verspreiding van het virus onder controle te krijgen, hebben geleid tot een crisis die al snel de naam coronacrisis heeft gekregen. Ook deze crisis gaat echter voorbij. Die wetenschap is slechts een schrale troost, met name voor de bedrijven en instellingen die manmoedig proberen het hoofd boven water te houden nu de ene zekerheid na de andere waarborg wordt weggeslagen onder de ambities en strategieën. Zij zien het gedrag van consumenten, burgers en hun eigen medewerkers veranderen onder invloed van hetgeen het coronavirus en de bijbehorende lockdowns teweegbrengen.

De ene crisis is de andere niet. Dat is een veelgehoorde uitspraak. Het is ongetwijfeld waar, terugblikkend op crises zoals de diepe recessie in de jaren 80, de bankencrisis van de beginjaren 90 of de kredietcrisis die in de zomer van 2007 ontstond. De ondernemers die tegenwoordig voortdurend nieuwe gedragsveranderingen ervaren in hun markt, hebben daar weinig boodschap aan. Die hebben behoefte aan richting en duiding in een snel veranderend landschap.

Elke crisis is nieuw in zijn soort

Alleen al de vraag of de gedragsveranderingen tijdelijk of structureel zijn, is het onderwerp van talloze bespiegelingen in de media. Eenduidige antwoorden zijn evenwel moeilijk te vinden. Elke crisis is nieuw in zijn soort en het coronavirus veroorzaakt er voor het gemak maar een paar tegelijk: gezondheid, economie en sociale omstandigheden. Met die complexiteit zijn de onzekerheid en onvoorspelbaarheid groter dan ooit.

De wereld draait ondertussen door

Ondertussen draait de wereld zo goed en zo kwaad als het kan door. De crisis brengt voordelen en nadelen met zich mee. Zo lost thuiswerken veel op. Maar wordt het structureel? Het openbaar vervoer wordt ingeruild voor de auto en dat staat haaks op de vervoersambities die al decennia bestaan. Thuisbezorgen neemt een enorme vlucht, bouwmarkten en woonwinkels floreren, zorgverlening blijkt in een aantal gevallen onnodig en overbodig en zelfs onderwijs kan voor een deel op afstand plaatsvinden. Ondertussen neemt de afhankelijkheid van het internet toe en trekken economieën zich terug in hun schulp, in een poging de kwetsbare supplychains van hun bedrijven te verkorten.

Tijd om het oor te luisteren te leggen

Voor beleidsmakers bij overheden en in het bedrijfsleven is dit de tijd om het oor bij de burgers, de consumenten, de medewerkers en de patiënten te luisteren te leggen. Hoe kijken zij aan tegen de dreiging van vrijheidsbeperkingen, gezondheidsrisico’s en een economische depressie met onder meer faillissementen, hoge werkloosheid en zware belastingdruk tot gevolg? En wat zegt dit vervolgens, als je het eenmaal in kaart hebt gebracht voor de partijen en groeperingen waarvan jouw organisatie voor haar voortbestaan afhankelijk is?

Belang marktonderzoek groter dan ooit

Dan komt het aan op gedegen analyse van de gedragsveranderingen en op het inzichtelijk maken van de gevolgen daarvan. Dat vertaalt zich in het daarop aanpassen van de organisatie en het bedrijfsproces, op het herijken en afstemmen van de productenportfolio en het dienstenpakket, op het verkrijgen van meer schaalbaarheid en waar nodig het inzetten van een versnelde digitale transformatie. Daarmee is het belang van gedegen, door data gedreven en met research onderbouwd marktonderzoek groter dan ooit. Dit levert namelijk de vereiste stuurinformatie op om keuzes te onderbouwen en de juiste beslissingen te nemen.

Jorgen Botermans is managing director bij marktonderzoeksbureau MarketResponse.

Foto: Pexels

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie