Naar inhoud

Het belangrijkste argument voor online winkelen is het gemak

De belangrijkste reden voor Nederlanders om online te shoppen is omdat het gemakkelijk vanuit huis kan. Voor bijna de helft van de shoppers (49%) is dit dé reden om online te winkelen. Ook het feit dat webwinkels niet aan openingstijden gebonden zijn, wordt gezien als een van de grote voordelen van online shoppen (35%). Een andere reden om online te winkelen is het assortiment. 35 procent van de Nederlandse consumenten heeft het idee dat dit groter is in webshops. Dat de prijs online soms lager uitvalt, speelt eveneens mee in de keuze voor het winkelen op het internet (30%), net als het feit dat producten gemakkelijker vergeleken kunnen worden via verschillende websites (29%).

Dat valt op te maken uit het ‘Ecommerce Report: The Netherlands 2019’, dat is opgesteld door de brancheorganisatie Ecommerce Foundation in samenwerking met bedrijfssoftwareleverancier SAP.

Prijs belangrijk voor aankoop

Naar verwachting shopt 84 procent van de bevolking dit jaar online. Maar wat zorgt er nu voor dat een klant een aankoop doet? Voor meer dan de helft van de Nederlanders (58%) is de prijs van belang. Als onlineretailer is het dus raadzaam om een goede prijs te bieden, anders zijn shoppers zo verdwenen naar een concurrent. Ook het bieden van speciale kortingen zorgt ervoor dat een kwart van de bevolking (25%) over de aankoopstreep gaat. Een ander aandachtspunt voor de webwinkeliers zijn de verzendkosten. Voor 48 procent van de onlineshoppers is het namelijk van belang dat pakketten kosteloos worden bezorgd.

Winkelbeleving ook van belang

“We zien al jaren dat de prijs belangrijk is voor de Nederlandse consument”, duidt Mark de Bruijn, vice president & head of marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience. “Een te hoge prijs of onverwachte verzendkosten zorgen er namelijk voor dat shoppers hun online winkelwagen verlaten. Maar hoe belangrijk de prijs ook is, de online ervaring speelt ook een grote rol. Een manier om je als webwinkelier te onderscheiden is door de shopervaring persoonlijk, uniek en gemakkelijk te maken. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt daarnaast dat het geven van korting het ook goed doet. Zorg dat dit een persoonlijke korting is, die past bij de wensen van de klant. Zo sla je twee vliegen in één klap: een persoonlijke ervaring en een aantrekkelijke prijs.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie