Naar inhoud

Het bepalen van een pakkende bedrijfsnaam

Bij het opzetten van een nieuwe onderneming is het altijd zaak om ook aandacht te besteden aan een goede en pakkende bedrijfsnaam. Doordat de markt continu verandert, veranderen ook de bedrijfsnamen. Heette de groenteboer eerst gewoon Jansen & Zn, daarna werden bedrijfsnamen al snel afkortingen die we nu nauwelijks meer kunnen herleiden. Van Conimex – Conserven import en export – tot HEMA – Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Maar hoe doen we het anno 2016?

Hoe zat het voorheen?

De afgelopen jaren zijn de bedrijfsnamen heel erg veranderd. Dit komt doordat er allereerst voornamelijk werd gewerkt met bedrijfsnamen waar de naam van de ondernemer in terugkwam. Ook was het een geruime tijd booming om hoofdletters en kleine letters met elkaar af te wisselen in een bedrijfsnaam.

Vanaf 2000 was het juist weer in om de bepaalde industrie waarin gewerkt werd mee te nemen in de bedrijfsnaam, zoals door een link te leggen met industries of fabriek. Daarna was het juist weer een hype om korte en bondige bedrijfsnamen te gebruiken. Wanneer er bijvoorbeeld gehandeld werd in fruit, was het zaak om puur of fris in de naam te gebruiken.

Hoe zit het tegenwoordig?

Doordat er de laatste jaren steeds meer gefocust wordt op het online deel van de markt, zijn de bedrijfsnamen ook steeds meer aan het verschuiven. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van internetnamen en wordt er veel gericht op Engelse benamingen. Afhankelijk van jouw bedrijf moet je ervoor zorgen dat het past bij het soort onderneming dat je hebt en op welke markt je precies actief bent. Is er bijvoorbeeld een fusie geweest tussen jouw onderneming en een buitenlandse variant? Dan raden wij je aan om een pakkende en internationale bedrijfsnaam te gebruiken.

Je moet er altijd voor zorgen dat de bedrijfsnaam pakkend is en ook bij mensen blijft hangen. Ben je alleen maar actief binnen Nederland? Dan kun je er bijvoorbeeld over nadenken om een Nederlandse naam te gebruiken en niet te richten op Engelse benamingen. Dit ligt misschien wat minder lekker in de mond, maar het is wel een stuk directer en voor veel mensen vanzelfsprekend.

Nog geen idee?

Voor veel mensen kan het keuzeproces voor een bedrijfsnaam lastig zijn. Een bedrijfsnaam bedenken is niet zomaar gedaan en er zitten veel haken en ogen aan. Daarom zijn er tegenwoordig tal van bedrijven gespecialiseerd in het bedenken van een pakkende bedrijfsnaam. Zorg in het geval van externe hulp dat je inspraak blijft houden in het uiteindelijke resultaat, want je bent degene die de naam moet uitdragen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie