Naar inhoud

Het bereiken van de digitale consument in de fysieke winkel

Hoe bereik ik de jongere consument? Het is een veelgehoorde zorg onder retailers. Of het nu gaat om de illustere millennial of de – zo mogelijk – nog lastiger aan te spreken smartphone-generatie, het aanvullen van de klantenkring met de nieuwe garde blijkt een uitdaging. Technologie kan hierbij helpen. Er zijn tal van geavanceerde en complexe ingrepen die gedaan kunnen worden om een jeugdiger klant te trekken, maar in de basis is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Sterker nog, zet je instore-technologie in volgens een drietal simpele gidslijnen, dan zal je de verjonging succesvol in kunnen zetten.

De gidslijnen voor instore-technologie van nu:

  1. Maak het vernieuwend.
  2. Maak het interactief.
  3. Maak het relevant.

Deze generaties zijn voortdurend op zoek naar nieuwe kicks en aansprekende ontwikkelingen. “Smart devices? Virtual reality? Een enorme LED-wall met clubwaardige audio in de favoriete winkel? Dat moet ik beleven!” Dit zijn ervaringen waar deze generaties voor op pad gaan, wat ze onderscheidt van hun voorgangers die daar zeker niet specifiek het huis voor verlaten. Daar kun je als moderne retailer slim op inspelen.

Maar dan moet het wel interactief zijn. Deze generaties gaan niet bij een vitrine staan wachten tot een verkoper ze komt uitleggen hoe de technologie werkt. Ze hebben namelijk al lang op YouTube of één van de andere social media gezien hoe het werkt en nu willen ze het zelf ervaren. Interactie dus.

Om écht optimaal baat te hebben bij technologische snufjes in de winkel maak je het ook nog eens functioneel. Daarmee bedoelen we: onderdeel van de customer journey op een natuurlijke en relevante manier. Een nieuws-feed in de supermarkt is over het algemeen niet zo relevant voor de shopping experience. Een inspirerende showcase van nieuwe collecties, acties of merkwaarden juist wel. Een aantal voorbeelden van succesvolle implementaties.

Skippen bij SPAR

Zelf-scan-supermarkten kennen we inmiddels een paar jaar. SPAR heeft het principe nog een stap verder getild met ‘skippen’, een nieuw concept voor haar supermarkten op hogescholen en universiteiten. De handscanner is vervangen door de eigen smartphone-app en -camera. De jonge klanten scannen hun boodschappen, rekenen direct op hun smartphone af via ABN-AMRO’s Tikkie-app. Ze skippen de rij. Vervolgens is door Mood Media gerealiseerd dat een QR-code op een beeldscherm bij de uitgang gescand kan worden, waarop de klant direct beloond wordt met awards. Denk bijvoorbeeld aan een gratis kop koffie of een gepersonaliseerde korting bij het volgende bezoek. Een perfect voorbeeld van instore-technologie die vernieuwend, interactief en relevant is.

Schoenen ontwerpen bij Vans

De trend van personalisatie kennen we natuurlijk al een paar jaar. Vans speelt er succesvol op in door klanten in de winkel in staat te stellen hun eigen paar droom-Vans te ontwerpen. Via een tablet kan uit verschillende modellen gekozen worden. Het favoriete model kan vervolgens geheel naar eigen smaak van verschillende kleuren worden voorzien. Het resultaat wordt real-time gerendeerd zodat je direct ziet hoe jouw schoenen eruit komen te zien.

Het aanbieden van deze service in de fysieke winkels is vernieuwend. Daarnaast is van het ontwerpen van sneakers zo een interactief proces gemaakt. En als je op deze manier jouw ultieme schoen samenstelt, is het absoluut ook relevante instore-technologie voor de klant.

Lingerie via flessenpost bij undiz

Een derde voorbeeld vinden we bij undiz. De lingerieretailer heeft de logistiek en het voorraadbeheer op inventieve wijze gekoppeld aan de shopping experience. Je kunt namelijk thuis alvast kijken welke producten je leuk vindt. Als in een traditionele webshop maak je een winkelwagentje aan met jouw producten. Eenmaal in de winkel detecteren beacons de app op jouw smartphone. Anderhalve minuut later wordt via doorzichtige buizen een capsule met jouw producten naar een kiosk in de winkel geblazen. Je past de producten en rekent direct in de app af. Net als bij SPAR ‘skip’ je de rij. Sciencefiction-technologie om shoppen efficiënter en vooral leuker te maken.

Zo zijn de voorlopers in de retailwereld druk bezig om de consument van morgen alvast te verleiden. Ze zijn continu op zoek naar manieren om relevant en aansprekend te zijn en aansluiting te houden met behoeften en waarden die voor iedere nieuwe generatie toch nét weer anders zijn. Dat is een uitdaging. Maar met deze drie eenvoudige gidslijnen heb je snel een goede start gemaakt.

De auteur is sales director Benelux bij Mood Media, een organisatie gespecialiseerd in het verbeteren van klantbelevingen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie