Naar inhoud

Het betaalgedrag in Europa is veranderd door het coronavirus

De COVID-19-pandemie geeft in Europa het contactloos betalen een aanzienlijke impuls en zorgt voor een sterke daling van het gebruik van contant geld. Meer dan driekwart van alle Europese betalingen (78%) zijn momenteel contactloos. Daarnaast is in het eerste kwartaal van 2020 het aandeel mobiele betalingen verdubbeld van 7 procent naar 14 procent. De belangrijkste redenen die voor deze transitie genoemd worden, zijn gebruiksgemak en hygiëne. Deze tendens is een blijvende verandering in het betaalgedrag van consumenten.

Dit blijkt uit een analyse van eigen data van betaaltechnologiebedrijf Mastercard. Europese consumenten noemen gebruiksgemak (85%) en hygiënische redenen (81%) als belangrijkste motieven om permanent over te stappen op contactloze betalingen voor de dagelijkse aankopen. Ze zijn zich door de coronaviruspandemie meer bewust geworden van de hygiënische risico’s van het gebruik van contant geld. Dit geldt ook voor bijna de helft (43%) van de Nederlanders. Contactloze betalingen worden verreweg het meest gedaan in de supermarkten (87%), gevolgd door de apotheken (54%) en de detailhandel (48%).

COVID-19-pandemie veroorzaakt sterke daling in cashgebruik

In maart heeft Mastercard bijgedragen aan de verhoging van de betaallimieten in 42 Europese landen naar aanleiding van de pandemie, om betalingen sneller, veiliger en gemakkelijker te maken. Sinds de contactloze limieten zijn verhoogd, zijn er antifraudemaatregelen als cumulatieve limieten en verscherpte fraudecontroles geïmplementeerd. Daardoor worden consumenten in Europa nog beter beschermd en kunnen ze zonder zorgen contactloos betalen.

Uit het onderzoek blijkt dat het cashgebruik van 42 procent van de Europeanen tijdens de COVID-19-pandemie is afgenomen. Bijna een op de vijf (17%) maakt zelfs helemaal geen gebruik meer van contant geld. Daarnaast vindt driekwart van de Europeanen (73%) dat een einde van de pandemie geen reden is om af te stappen van contactloze betalingen. Negen op de tien Europeanen (89%) geven aan de stap naar contactloze betalingen als eenvoudig te hebben ervaren en een ruime meerderheid (64%) heeft zelfs een duidelijke voorkeur voor contactloze betalingen in winkels.

Vergeleken met de rest van Europa wordt in Nederland nog minder contant betaald. Maar liefst 42 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan niet langer contant geld te gebruiken en 39 procent zegt vaker contactloos te betalen.

Aantal mobiele contactloze betalingen is verdubbeld in Europa

Mastercard heeft in het eerste kwartaal van 2020 ook de mobiele contactloze betalingen zien verdubbelen van 7 procent naar 14 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Toch blijven contactloze betalingen met de betaalpas het meest populair (86%), gevolgd door meer dan een kwart van de consumenten (28%) die regelmatig contactloos met de smartphone betaalt. 4 procent voert zijn contactloze betaling uit via een ander apparaat, zoals een smartwatch of andere wearable. Ook in Nederland zijn contactloze betalingen met de betaalpas het meest populair (89%), gevolgd contactloos betalen met een mobiele telefoon (26%) en een smartwatch of een andere wearable (7%).

“In Europa – en vooral in Nederland – verloopt de transitie naar contactloze betalingen al relatief snel. Dit geldt niet alleen voor de adoptie, want het is duidelijk te zien dat consumenten de nieuwe betaalmanier blijvend omarmen”, stelt Milan Gauder, executive vice president product & innovation Europa bij Mastercard. “Bij het verhogen van de contactloze limieten in zoveel landen richten we ons op de veiligheid. Onze technologie helpt bij het navigeren naar veranderingen in het betaalgedrag van consumenten en zorgt ervoor dat transacties veilig verlopen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie